Føkk Asfalt / NÅ ER DET ALVOR

#252 - Petter Engdahl | Boston Marathon, 2026-planer, helsetrøbbel, løpesko, carbs & state of the sport

NÅ ER DET ALVOR

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 1:44:25

For et par helger siden løp Petter Engdahl Boston Marathon på tiden 2:23:37. Hør alt om opptreningen, gjennomføringen, og masse deilige sidespor om fjell/ultraløping i denne episoden av Føkk Asfalt.

Lenker:



Support the show

Tim Dunham

Now is it out more? We're gonna entertain you like Britney Spears once said, there are those of us who observe and those of us who are here to entertain. And we're here to entertain you, bitch!

SPEAKER_02

Ja dagen folk. Det var langet jag för att titra med. Idag ska du höra en prat med hans halvster Petter Engag. Som är en av världens deciderat bästa stel, fel och ulö. För bara nåen utes jag gick hon Petter över till The Dark Side som det hette. Det betärte ett asföld maraton. Nämligen Boston maraton. Och sådan var det för rekordhållnen CCC, håller 42 195 meter limit. Samman med 30 000 andra. Det och mycket mer ska du höra i dagens intervju. Som förövrig har logit Youtube i någon dagar nu. Hälvraten blir namn filad medter. Och har jag lockat massa fätt löpöffra roms vi pratar. att det skulle att se hälpraten täven. Utan att man blir lej. Link är i show notes och vidare. Mitt namn. Det är förresten, hans Christian soms röd englar. Och ni salon han petter och heter. Ängdal, är vi i slaktet. Jag gickar mig namn in i en av ägdagschlachtan i sommer. Och det är i den samma ägalsakta som petser sin. det har varit väldigt hyglig. Anspetter hon ska förstänö Transvulkana nu till Halgar. Som är ett spektakulärt löp Kanar Löpholmar. Håpe, som tidig var med i Skyruner World Series är en av de välkligt stora klassikerna. Historiskt sett har det här löpet varit en säsongstart för många av elitelöpran och ett av två möter stöd för amerikanerna och europear. Löp är 33 km långt och är det lite över 4000 höjdermeter stigning. Start skulle det går gry morgon ved ett 4 havnivå. Helt sör öja och springer man sigar upp over ryggen den här vulkansk öja. Oppå genom kyan och in i solopgang. Man kommer till högeste punkten helt norpå öga, det är cirka 5 mil. Som heter Roque de los Muchacos, som är 2421 meter overshavet. Och gör man en av den mest ikoniska nedstridningen i hela ultrapöpens det här. ska man helt nitt till havnivå för 2421 meter över havet knapp är 2 mil. Och som ett löp som är ganska tidlig säsongen, är det Charles som har klart och hade benan nöck till det. det är ganska mycket karnud och säga. Att det är nästegna där. Han prättade att man varnt du det här löpen i 2019. kom man 3D plats i 2022, det blir rott att se hur man klarar att vinna eller komma sig polen för 3D gang. Och bara för att illustrera kor rott och internationalt fält som är stilade till start Transvulkania i år. tänkte jag bara lista upp någon av favoritten. Som man prätter ska emot. Han får konkurrenser för Amerikaner som bor i Frankrike ben Demon som kom andra plöts Utan Bejor. Italienaren Andreas Reiter, som är en van av podcasten. Russen med världens största lår. Dimitri Mitiev. Bollerboygen Matt Daniels som kanske är mest känt för att ha en angelsk milch 4 minut. Och är det Tim Konpistavan Peter Janus Kvarschek. Som är tysk och är det marokaner som nog är spaniol said ait Malek. Polacen bart Proveski om man utar det riktigt. Och är det kinesen Jai Schengen. Och är det massa andra favorita här. Amerikaner Robby Simpson Japaner Ruis Ueda. Spaniolen Pablo Villa. Eller vi ha som ser. Amerikaner David Sinclair, mexikaner Jupiter Carera. Och den spanska legenden Luis Alberto Hernando, som har vunen löpe tre gånger förr. 48 år gammal. dames jag är också ett solid fält med namn som rysiska Ekatarina Mitiar, franska Blandine Lirondell, australska Lucy Bartolomeu. Och som minst den här svensken som bor i Måndorm och Emily Forsberg som vant det här öppet för första gången i 2013. Och igen i 2015. nu är träffsla och 10 år efter första seger blir det milligt sakta utlig spännande som klara och hamla upp med tätningen. Jag att slö folk. Det blir långt intro med vard med snak om transvulkan. Det var jag menar. Men blir det. tänker jag att jag trycker play i dagens episoder. får jag kost och massa och jag bara mig att den episod här finnas Youtub. klickar jag länk i show notes och trycker subscribe. Alright. Got. Ja, välkommen tillbaka i podcasten. Tus tack. Det var det stus. Det är ett par år. Ja, det var.

SPEAKER_03

Ja, podcast.

SPEAKER_02

Jag vet att du var det, man ga ut, intervjuet som jag gjorde filmen. Ja, just det.

SPEAKER_03

Den här knappt. Eller när vi satt in i. Jag satt här nu. Ja. När vi satt där och pratade om när jag inte var glad.

SPEAKER_02

Ja, men det är ni jag pratar om Peter.

SPEAKER_03

Ja, ja. Absolut. Jag är lite förvånad över att jag är välkommen till din podcast. Jag tänker på.

SPEAKER_02

Det du nästa börja.

SPEAKER_03

Ja, jag tänker att jag precis löpte ett asfalt smarat.

SPEAKER_02

Ja, sant. Jag tänker det folk är mest här om gräset grönare. I asfalten.

SPEAKER_03

Oj. Nej. Det är det inte. Men jag skulle säga att det har absolut sin kysning. Och jag åkte hem från löpet och hade ett helt nytt perspektiv löpvärlden. Sen är så. Jag tror det är lätt att hamna i sin lilla bubla i vad man än håller med om det är felöpning eller om det är skir eller något annat jobb relaterat är det lätt att hamna i bara sin lilla nisjande bubla och för mig att göra det här vad som en ny inblick i en jag ska inte kalla det en helt annan sport för felöpning och asfallslöpning har jag ändå ganska mycket gemensamma saker men det är ganska mycket olika människor som gör assallsmaraton som gör trailmaratonen titt och det är olika typer av titt och arrangemang och volontärer och så. Men samtidigt är det samma glädje för idrätt och för rörelse och för att utmana sig själv och det var någonting jag också såg att det finns i den här sporten fast en ännu större skala. Det är över 40 000 deltagare istället för 2500 som det är ett UTMB event. Men det var en helt en fantastisk upplevelse och det gav absolut mer smak till att tillbaka. För det är liksom. Man fick sån en större inblick hela hela Löpvärlden och Löp community. Det blev helt plötsligt 10 gånger stort om man säger så.

SPEAKER_02

Du lapp 23, 40. Vi var hält jag. 23? 41, klar. 41, ja. Och kursen plöts fick du.

SPEAKER_03

Ja.

SPEAKER_02

Vet jag.

SPEAKER_03

Nej, jag har faktiskt ingen aning. Exakt.

SPEAKER_02

Grun grund för det här spörde är liksom där att. Du har vant att du havnar podren tre loving. Det är sant. Och kursen var det bara. 20 minut baken. Alltså. Och du gjorde ett bra läp, men fortsatt. tjuo minut bak.

SPEAKER_03

Ja. Det är en stund. Tänk ande kunna gått efter målgångssen här och titta en episod av The Simpsons som har sett mig imål. Det är ganska svikligt egentligen. De springer fruktansvärt fort. De är täten. Och det viset blir den helt. Det är en annan idrätt, trots allt. Nästan de är extremt flinka det de gör. De som löper där framme i täten. Och för vismån som löper lite längre bak också. Det är en extremt stor bredd än för tid i felöping. Men jag ska visa att jag var. Runt 105 eller något sånt där. Om jag kan stämma. För jag kommer inte. Jag tror jag hade några bak mig i elitfältet. Inte många, men några bak i alla fall. Och sen vet jag att det var en stor klunga som löpte väldigt fort i den öppna klassen som startar några minuter efter. jag, runt där kanske jag har ingen anning. Men mitt perspektiv. Jag visste färre hand att jag har ingen chans till att vara pallen vara topp 10, topp 20. Eller jag har inget fokus placering i huvudtaget. Min motivation till att göra bostommaraton var att se hur fort jag kan löpa, hur mycket jag kan förbättra mig som löpare och idrottare av att träna för ett maraton och varför boston många olika anledningar som vi kan in senare. Men det var appresterat topp och var pallen var ingen motivation till att göra det. därför har jag ingen aning om vilken placering jag har och knappt vilken exakt sekunden tid heller. Ut det har varit resan till målet som i stett har varit det stora stora fokuset med det här projektet och sen också när jag håller med längskidor tror jag första gången jag åkte betas i betaspremiären i Norge blev jag 137 plats. jag är vant med att vara lite längre bort. Jag tänker inte mycket det.

SPEAKER_02

Men man brukar bli förnöjd uavsett placeringen alltså bara man får ut potentialet. Är du en sant, absolut. Fick du ut potentialet i Boston? Nej. Men fick du ut potentialet den dagen.

SPEAKER_03

Det fick jag absolut. Det har varit en väldigt knövlig väg fram till Boston. Långt ifrån optimalt eller som jag hade önskat att det skulle gå. Och det gjorde att tiden som jag som jag fick var en liten besvikelse. Men samtidigt med tanke de förutsättningarna jag hade inför loppet och som jag kom in mot poston med kände jag mig extremt bra de första 25 kilometerna ungefär. Och jag visste förhand att det kommer bli extremt tungt sista 12. därför var jag något sätt inte riktigt förvånad men positivt överraskad ändå hur bra jag kände mig första halvdelen och det tempot jag kunde hålla under det partiet av löpet men också att jag kunde. Jag tappade en del slutet och tempot drog ner mig och hade fortsatt liksom bra energi och kände bara benalåren och mest framför allt de blåser som jag drog mig mitt underfoten var. Gnalsår norske. Ja, gnaksår. De var fruktansvärt plågsamma. Vi måste något klås. Nu har de lagt ganska bra nu är det inte så. Jag kan lägga upp någon bild eller sånt där direkt efter jag hade gjort lite operation när jag kom in efter morgon. Det gjorde fruktansvärt ont. Men jag hade bra minde hålla tempoten då, det hade kunnat blivit 235 eller DNF, men det gjorde ju inte. Det var väldigt förnöjd av om det inte var att det var ett av världens största lopp, det har varit ganska mycket publicitet och mycket fokus kring det. hade jag varit extremt mycket med resultat eller betydligt nöj med jag faktiskt väldigt nöjd med hur jag kunde presera den dagen trot.

SPEAKER_02

För tal lite om det här Trubbela. U inte opsöring av kurs av intervart och kursnar i det sista par åren, vart.

SPEAKER_03

Ja. Förra året var egentligen väldigt bra från det att jag blev helt frisk i slutet av juni. Jag slet lite med sån lung inflamm och stämbandsinfektion under stora delar 2024 och våren 2025 med operation av bihåller och mycket problem med stämband och lunger och och sen fann vi till slut en medicin som fungerade. Och blev jag helt frisk och lyckades jag ha en ganska bra avslutning trailsäsongen i 2025. Det var väldigt kul och jag var extremt motiverad och inspirerad efter den säsongen fann en ny glädje för ny glädje kan man säga till idletten. Och jag var väldigt sugen tävla mer och att löpa lite mer. det har inte varit extremt bra väder och föranen här i Romstalen. Det var ganska dåligt med snö och regna sidways i hela vinter. var inte sugen åka skider utan försökte ta steg i min löpning och försöka löpa lite mer genom vintern. Jag stämde mig för löpa Terra UTMB i Nya Zeeland åkte det gett ner i slutet januari och fick det bra med träning där. Och sen tyvärr fick jag mat förgiftning eller något magvirus eller någonting tog statt själva loppet.

SPEAKER_02

Det är långt av racer för att magviruset.

SPEAKER_03

Det var det absolut. Men jag var fint att se nya Sällan. Men det var absolut sek inte gjort loppet som önskar med. Jag ser det mer som man blev ett träningsläge med lite misslyckad långtur slutet. Kur som distans röpte du? Jag hälar 100 km.

SPEAKER_02

Jag känner var det som var goldenticket. Vad var målet?

SPEAKER_03

Ika ta golden ticket. Jag hade ingen mål om.

SPEAKER_02

Det var den och sign från målet.

SPEAKER_03

Målet var väl kanske att en plats till stora utmade i augusti. Men det slutade med att jag fick stoppa efter 60 km och kunde inte hålla något i mig det var ganska sekt. Och kom jag hem från Nyceland och vet att man är sliten och dålig efter 42 timmar resad tillr. Men jag egentligen var väl ungefär började lite små problem med kroppen. Jag inte specifikt säga vad som var problemet. Men jag hade ont i varenda scena och varenda muskel från ned rygg och ner till fötterna. Jag kunde liksom. Jag hade problem av att löpa åtta minuter per kilometer. Jag kunde jag kunde fint men fort jag började, gjorde det ont i ner ryggen. Men sakade som is. Nej, nej, utan nu söker jag i musklerna och i varandra scena. Det kände som att jag nästan hade sån febers, liksom verklig lederna hela tiden. Och det gick ändå helt okej att cykla. Och jag liksom där inte var impact muskler eller senare. Men fort jag försökte löpa bara gjorde det ont i liksom hela neddelen av kroppen och försökte, okej, nu ska börja träna och kom igång här. Och bara det tog inte fart och kroppen bara var dålig hela tiden. Det gjorde bara fruktansvärt ont. Klost bad. Ja, detelux. Det kan man säga. Samtidigt var jag bra med energi och liksom mot. det var liksom varje gången jag var förvånad över hur extremt ont kroppen gjorde. Det kändes varje dag att jag hade gjort den 100 km den. Och det var lite frustrerande och kändes väldigt konstigt. Vi tror väl nu i Häfte hand att berodde ganska dåliga järnvärden som kanske vart mig efter haft löpt lite mer under vinteln. Eller jag alla många löpare lider väl järnbrist det var något som kommer att och ha haft problem med det tidigare det hade jag. Men det var i stort sett, det var ändå väldigt konstigt att det gjorde ont i muskler och leder och så. man blev inte liksom den här asfalt och maratonblocket som jag hade sett för mig att göra till Boston. Min längst tur deckor de två månaderna innan Boston var en 30 km tur upp Vängredalen här i. Och kanske var en månad eller tre veckor förra loppet. Och det var min. Annars var liksom att benen inte tillat mig till att läpa speciellt mycket längre. Utan var hela tiden inpact och pain management för att kunna träna och för att ha formen igång och med hjälp av rulskider, cykel och skider och små kunna göra ordentliga pass ofta som möjligt utan någon typ av smärta. Det var ingen skada. Det var bara här irriterande smärt samtidigt. Jag vet fortfarande inte vad det är. Men det sagten är säkert började losna upp. Och jag kunde ha något bra pass bana. Och där vi fick känna lite Pacen, det var väl kanske ett av mina specifika maraton intervallpass. Jag körde 3.5 km i Race Pace för 2015 banan. Och det efter den tänkte jag fifa, hur ska det här gå? Men jag fick genomfört och det var liksom här: en liten confidens bost. Men det var i principet av nästan den enda specifika platta intervallpass som jag hade. Och sen började kroppen lossna upp lite. Jag fick mindre och mindre ont i muskler och senar. Och kunde öka uppmängder lite de sista två veckorna jag kunde ligga något 10-120 km i veckan och ha några bra kvalitetspats ute sätten smån. Försökte springa lite mer trail för det var lite mer skonsamt mot benen och kunde röra mig lite bättre. jag bestände mig inte för att åka eller löpa boston för kanske två dagar för vi skulle resa. så.

SPEAKER_02

För jag var ju tracken. Hus ska jag två, tregger för två uge för. Bara till följdvis hade kameran med mig att filma. Nu ska jag filma lite för den sista god. Och bröt jag ju förstragen. Ävär den rundade och sånt. tänkte jag bara som att det här går så. Ja, det var min tack också. Det kan jag faktiskt visa sina filmer nu. Kan man lägga futare? Når du bryt.

SPEAKER_03

Det var. Vite en extremt konstig period egentligen, konstig två månader där man bara försöker ju allt till att det ska fungera och att det ska lossna. Och det gjorde inte det. Och både testade att träna, men att också bara ta dagar helt lugnt, flera dagar sträck och bara försöka återhämta sig och prata med min tränare innan och gick igenom träning. Det fanns ingenting som skulle säga att jag var överbelastad eller övertränad. I titta träningen. A jag är van med att ligga betydligt högre belastning. Man var någonting i kroppen som bara gjorde att musklerna inte ville återhämta sig eller vara med. Och jag efter det inte allpasset som du var med banan jag med Christian och börnar unja infrån mina grann eller mina nabår här både.

SPEAKER_02

Det är twinn engines.

SPEAKER_03

Ja. Alltså. Jag tror jag säkert hade fått stryk den nukten i alla fall. det var kanske. Det kanske varit ännu mer domolerande för självförtroende att de är. De blir starka i år. Det blir sakan de springer fort. Tänstår att det där. Ja, de är bara 18 år. det kommer bli extremt intressanta. Närför de körde 10 gånger tusen de sist dragen låte som 3.05. Så. Slittas ja det blev. Och det var fel. Ja, exakt. Det blir kul att följa. Och efter det hade jag nog några pass som gick helt grek. Och jag beslutade ändå att liksom. Jag tar chansen och åker dit och ser hur går och kom till boston och börja kännas lite bättre och bättre när vi väl kom dit och sista passen ändå innan innan loppet var ändå helt fint. Och jag kände liksom musklerna blev mer avslappnade och det var. jag verkligen att slika det lännen till att det är sig bra. Det hade var en slig period och inte som jag vill uppleva förbereddel för ett lopp någon med gång, vad säger så.

SPEAKER_02

Men tror du att du verkligen gjorde allt du kunde för att komma till Boston för ni det var boston. För jag hade lite sånt här once lifetime. Ja kanske att jag ser troft att du tar liksom två, tre månader med maroton träning.

SPEAKER_03

Det var. Förmodligen vilket annat maraton som helst. Eller trailup. Eller trailup. För den delen hade jag nog avlyst och inte försökt. Men för mig kändes Boston speciellt att vara med påras familj kommer från utanför Boston. Det var där hon var född uppväxt och nogas familj var där plats och vi har planerat länge i förväg att det resad. Väl lite oflack. Jag hade ju tänkt att när jag anmälde mig till Boston Maraton hade jag tänkte att det här ska lite under radan. Men det blev ju fortade inte det här. Jag hade, jag gick inte utmär eller någonting men det lyckades folk snappa upp självklart, och blev det en större grej. Ja, snarade man Bådeboys och några andra podcast. Det har ju blivit en. Sedan jag vann CCC har det varit den största, liksom med media och med sponsorer och där som är någonsin folk.

SPEAKER_02

Bara för det du ska starta.

SPEAKER_03

Ja, bara för att jag ska starta det här. Och antal ju för att det är kul att det som kommer från Trail och ska sig så. det lag ju till lite press kanske för att ställa in för att det hade blivit mycket runt omkring. Men det gjorde också ett större fokus eller och koncentration för mig att faktiskt göra allt jag kunde till att kunna komma till start bra som möjligt ändå om jag inte hade den träningen som önskad, var det mycket saker runt omkring som jag gjorde betydligt, man säga inte bättre men fick lägga fokus på. Som återhämtning, som behandling som sumkost att göra de pass jag kunde till absolut bra jag kunde. Inte övergöra det eller integöra heller utan bara hade extremt fokus de passen. Det gjorde att jag förmodligen kunde underhålla formen gått som möjligt och faktiskt blir bättre och bättre form än vad jag var två månader innan förmodligen. Vi gjorde sista startade mars och var vi Adidas huvudkontor där vi gjorde VO2-maxtest och löpekonomitest och allt sånt där. Där testade jag bättre än vad jag gjort någon bandet med lagatprofil och jag visste att jag var i bra form. Hade jag inte varit i bra form hade jag förmodligen och det finns ingenting här som riktigt pekar att det kan bli ett en positiv upplevelse. Eller man hade ändå liksom positiv känsla i kroppen de här passen jag kunde genomföra. säga. Förutom det passet när jag fick lov att avbryta. Men det sker lite ibland. Eller inte ibland. Väldigt ganska sällan. det var tråkigt att du fick.

SPEAKER_02

Vi ser det. Den här hypen som som kom att det kom ut att du skulle löpa boston. För du att den handlar väldigt mycket om att haha, nu får vi säkera Trail upp det. Eller lite Trail upp god.

SPEAKER_03

Jag tror hypen kommer ju mer från Trailden. Att det var liksom. Vad kan jag göra ett moraton. Ingen i asfallsvärlden har någon aning om vad jag håller med.

SPEAKER_02

Men förlåligt att du liksom trodligt att representerat i Trail.

SPEAKER_03

Lite ja. gjorde det liksom. Jag vet inte om jag gjorde något bra jobb. Med det. Men jag var fall inte med sludtiden. Men det blev väl absolut lite så.

SPEAKER_02

Ja, det är klart, det klart. Jag tänkte om höjda möten boston. Du är snabbt om det. Kostan för att muslan dinat där sen du trejab. Jag har sonkst programleden här. Det har bara låt att man kunde 12 sekund av din uppmärksamhet. Jag tänkte bara skypa in att grund till att jag is någon episod här plattforma av ett 10 år. Jag har varit bis med att spela in och ge ut episoder Patreon. Därne patreon.com podcast ligg det nu och jag 509 podcast episoder. Och här öppna kanal är det bara i halmont 251. Med andra ord är det över 250 tidlösa episoder om stil, fel och ultralöping norsk uten reklamer. bara ligger Patreon och vänta det. Abonnemanget som heter Föck Askart. Kostades som torten gräs imorg. Och är det faktiskt också en gratis variant där in oss som är ganska nice. Det hände faktiskt att jag läggö någon episod gratis där i oss. klickar in patreon.com podcast och lade det stå till. Link i show notes och vidare. Tack för att märksamhet. Töck till podcastan. Kår jag muslan i tollig som du är trayber.

SPEAKER_03

Det var betyd med jag hade förväntad mig. Och jag var förberedd det. Jag viste att det skulle bli en del hård lökning ned översta åtta kilometerna och back slutet. jag var mentalt förberedd att det här kommer inte bli någon platt och städig typ av lopp utan det kommer bli lite mer som ett traylop. inte går att titta farten hela tiden. Liksom utan man får känsla och hur benan känns där vara smart med sina krafter och ben. Och jag faktiskt sett av mina sista pass innan jag åkte till Boston och det var också jag beslutade att jag faktiskt åker och löp atlantkustvägen löpet utanför Ålösund. Men ett kvärtsmäraton. Jag visste inte att det var en grej. Jag har ett kvärtsmöret, alltså 10,5 km. Inte 10 km, 10,5. jag löte det och tävlade mot Johan Bugge och det har lappet var 150 hödmeter bara asfalt utöfter Atlantiskt. Uta för krussundkriska. Fantastiskt fint vara. Och kul arrangemang. Frukten särlsigt. Vad ju snabbt knappt att man kom framåt med vinnare motvinnet motvinnade. Men lyckades jag ha en bra känsla det loppet. Det var ju en del nerför och en del uppför också. det var det liksom, det var aldrig platt där heller. det var liksom en bra snabbare race simulation för boston. Och jag kände att jag min kropp är faktiskt uppgång och att den klarar av det här. Jag var helt förstörd efter det loppet. Men jag visste också att okej, men en bra måt att okej, det här var ett race eller genomkörare som jag faktiskt behöver för bostån. Jag tror att om jag inte hade fått till det löpet den motaren och liksom verkligen pressade mig ur och dunkat nerför och härdat benen lite hade nog boston hade varit slut efter 15-10 kilometer istället för 30. det är egentligen väldigt bra förberedelse för Boston för det går brantt nedför i starten, alltså.

SPEAKER_02

Varför vidare kaplet tio den här öpa, 10 km. Eller kort målåt.

SPEAKER_03

Jag tror jag hade 32-30.

SPEAKER_02

Såledag. Johan Bugge. Vantan?

SPEAKER_03

Näin, han var 10 sekunder bak. Ja, okay.

SPEAKER_02

Råt, han slå han. Han är autobäst.

SPEAKER_03

Han är stark att man vet att när Johan Bugge kommer till start blir det aldrig lätt.

SPEAKER_02

Ja, jag har en kill han sagt att den änsta han frykte störstraken.

SPEAKER_03

Ja, det är full glasar. Det är det? Ja. Han är. Han är morst om Johan Bugge alltså.

SPEAKER_02

A motan pratade man.

SPEAKER_03

Ja, kulad sedan. Han gör det inte lätt för oss, alltså. Ja. Så. Alltså, jag kulast igen att han gjorde förberedelserna till Boston lite bättre.

SPEAKER_02

Ja. Tror du att det var mest psykisk, mest fysisk, eller lite av bägg delar. Med typ, det att du gjorde dela att du har förlåte att det var som urslagsivna.

SPEAKER_03

Säkert bägge delar. Att det var. Jag hade en ganska godkänsla i kroppen liksom eller sånt. Okej, muskler fungerar bättre. Jag kan läppa mer avslappar att det var inte några krampor eller något sånt. Puls slog bra, jag hade ganska bra overskud. Och att jag kunde pusha mig själv liksom hårt fysiskt och sen att efteråt jag var liksom jag hade ont den rättumot, för kände jag mer att jag hade liksom jag var sliten men visade att okej om jag återhämter mig från det här kommer jag faktiskt kunna bli bedre efteråt. Det var inte någon liksom skade eller någon form av överbelastning utan det var liksom det som faktiskt är för att man ska kunna, man slit ner och sen kunna bli bättre.

SPEAKER_02

i tillägg till vad den som kolaberings sök. Exakt. Nu har du varit väldigt med snart om utstyr och ernäring, speciellt att det som kände i halvag med att han Sebastian savår upp under två timmar. Kan jag gjorde du Boston? Med skol och annäring.

SPEAKER_03

börja med näring har jag gjort. För det första inget annorlunda mot vad jag brukar vara i form av mat. Innan det finns alltid mycket frestelse i USA, mycket snacks, mycket gött från 3D Jo's som man naturligtvis fick smaka lite på. Men inför loppet var det bara väldigt enkelt. Det som jag vet fungerar. ätan åk, inte för mycket, inte för lite se till att vara gott dehydrerat. Dricker en del tacerry juice för antiinflammatoriskt och bättre resitution. Och ja recovery shakes och sånt där gott återhämtad. Och speciellt när man också reser att det blir en ganska lång resa över tusas till att äta gott och bra under den dagen och drika massa och sånt. Och dagen förr brukar jag nomio från som är brokkolisprout. Jag har hört om nomio. Har du vet själv. tar en sån kvällen innan och sen ungefär en och en halv timme för start. Och sen morgonen innan löpet har man overnight out med en banan i. Och kaffein hjälp rätt för start och sen sån bikarb. Jag kör faktiskt inte bik lite länge. Jag brukar kunna köra vertikaler lite kortare lopp. Och kände att jag inte hade testat noch inför det här och jag vill inte göra liksom för mycket för mycket nytt. Jag tror att ganska mycket nytt har jag vary med och bara vanligt plusnå innan. Och underloppet har de sån, för elite har de sån elit A Stations, dagen för får man blanda sina flasker. Jag tror åtta i stations. man blandar flaskorna och tepar sin gäll om man vill ha det. Och sätter någon sån tap för att man ska se vilken flaska som är min, och är det massa bord, och får man tilldelta tilldeles sitt bord.

SPEAKER_02

Det får liksom ett nummer ett bord.

SPEAKER_03

Ja, exakt. jag hade alltid bord nummer 5 till vänster. alla fick det. det är alltid samma bord samma position. Och lämnade man in det dagen för och delas det ut tillom olika i Sejsoner banan och så. Det gick extremt smidigt. Jag drak under loppet blev det 1500 ml med måten 320, är 3 stycken 80 gram kålater plus 3 stycken kaffinjäls undervis.

SPEAKER_02

kände inte att det blev ja okej, lite över 100 gram i timmen.

SPEAKER_03

Du är faktiskt 130 gram i timmen solid. Ja, liksom skär med är näring och med energin gick väldigt bra.

SPEAKER_02

Jag har hört en podcast faktiskt väbbåt hit att det var ett tumman. Christian Bloomerfärt. Han ligger 160. öpping också. Han är lite större än mig.

SPEAKER_03

Ja lite mer. Ja, det finns visen del som kan pressar koldat.

SPEAKER_02

Ja, men det är ju klart att det funkar. Och är det snabbare. Det är och ganska blir kort ränd. Ja, och sånt.

SPEAKER_03

Det är alltså. Betydligt mer enklare, speciell en sån här major när det är bra upplagt och tillräckt för lite att det är Acation varje 5 km kontinuerligt och du får någonting und dicka var beroende hur snabbt du löper med typ för mig vart 15-16 minuter.

SPEAKER_02

Du är att när man Roger Bannister löp under 4 minuter margen. Det liksom åppnar upp paradigmershift är sant att samma år var det och flera hundre som gjorde detsamma bara för att det öppnar upp det mindset att det är möligt. För du att det här sub två grejen har gjort att du nog tänker anlös. Trud du att det har samma effekt?

SPEAKER_03

Det tror jag definitivt. Kom för vägglätning. Nu är tiderna börja bli helt fruktansvärda fruktansvärt bra. Och John Kuris som var en boston satt enligt löprekord med ganska stor magin från tidigare och kunde läppa en positiv split en banana som boston. Det är helt otroligt imponerande och samma Kinnese att de lövte sån det var en tio första halvmaten och under en arton tror det var. Eller två arter helt crazy otroligt imponerande. Och absolut det här att de går under två timmar kommer definitivt att framöver att för att vinna en av World World Majors maraton som måste ju nästan under Toglen. Den blir stå, ton håller 2. Och vid flera tillfällen fort det är bra förhållanden kommer det sunder två timmar om det är rätt startvält och så. Och sen blir intressant att se om det kan också ske till exempel Boston där det inte är Pacers. I London var det Pacers. Och i Berlin och sånt i Boston har de mycket det. det blir intressant men det är mycket möjligt att det kan det kanske är om ett bra fält som hjälper hjälp samman och för att det ska väldigt fort.

SPEAKER_02

Du är ju med att utveckla skå för Dis. Vad kommer du se om skåna och förter och kvällen som kommer. Och det är skån som blev bruk nu här.

SPEAKER_03

Ja. ivo 3, eller ivo Pro 3 som Sebastian Sabin. De fick jag se första gången tror jag för två år sedan. Det ska ju huska fel. Men jag varit Innovation avdelningen Adidas väldigt många gånger och det är alltid gej. Det finns otroligt mycket kul projekt inom all typ av sport. Om det är basket eller om det är fotball eller löping och felöping. Ja, alltid är formligen. otroligt mycket kul som de håller med där. För mig som också har studerar design eller är designer är det också extra kul att se. Alltså det jobbas extremt hårt där. Det är man också väldigt hård konkurrens i den marknaden om att göra raskes möjlig skol. produksidan med Evo träner, den är extreentligt, alltså 100 gram för storlek UK 8 och halv, det blir typ storle 42. Ja det vet jag. Och jag är storlek 40 min stödelse kanske runt 90 gram. Vad visgån du bruk det? Boston Nej. Eva Adesar och Eva Pro 3, de släppes nu i London. det var första gången. Man fick se dem. Jag fick tyvärr inte löpa i dem där. Har du den? Jag har de mycket. Jag länge till sig kan dem. Jag ska löte i Eva Pro och den löjligt lätt. köjer och läpa i där absolut.

SPEAKER_02

Jag designar man i adidas åbis tvärflaglig. Den som sit Trail och den sit gatan. Det är det som är folk.

SPEAKER_03

sedan något år tillbaka har vi Trail kommit in och fått stöttning av Adidas Innovation. det är de som kan igenom Adidas Innovation det är de som håller med liksom att uppfinna framtidens typ av skog och klär eller utstyr. Och de arbetar med mindre type begränsningar som kanske andra design team inom Adidas göra att de inte begränsade av till exempel. Vad ser man typ vad marknaden är ute efter, alltså eller vad som är lov. Eller vad som är. Till exempel med malat om skog som man fortsätter vara inom reguleringarna att det vara under 42 mm och sånacking. Men de har liksom inte någon begränsning av att det måste säljas sådana här antal många skol eller att det vara producerat ett visst mål, eller bara vi ska uppfinna det absolut raskaste vi kan uppfinna. Och använda det absolut bästa materialet bästa innovationen som möjligt. det är det som Adidas Innovation teamer. ser det lite som i typ formellén. Gör liksom det utvecklar bilar bara för den här idrätten och går det sen vidare kanske till en större bil eller bilproducenten som faktiskt tar det vidare till marknaden. det är det som sker känna att de gör i en innovation produkt och det är det som den här IV 3 är. den är specifikt utvecklad för att slå under två timmar maraton. Eller att presteras absolut bra maraton. Och de släpper den i ganska liten kantitet. Men den är ju den billigaste skon marknaden. Den är extremt färg retail pris. Jag tror den går 500 euro. Allts 6000 kronor och sånt där. det är en extremt. Alltså high endprodukt. Det är det absolut. Men den innovation som de gör innovation går sen vidare till de produkter som är mer inline och de lärdomar. man ser mycket av den innovationen som kommer från Das innovation spis vidare till sen skortmassan till exempel. Blir du brukt något AI.

SPEAKER_02

Du inte skoldesigna, hur tyckte du.

SPEAKER_03

Det används väl mer och mer inom kreativ design generellt. Både när det kommer till att laga former eller göra dataanalyser och sånt där. Men med det teamet som jag har jobbat med är extremt flinka och kreativa människor som är innovation som de jobbar med både de bästa assvallskorna men också våra framtida Trailsko. Men också sådana assvallsskol som de löter slog gick kunde sex timmar 100 km till exempel. det är alla i samma team. De jobbar allt inom biomekaniska till material ingenjörer till formgivare. Det är om sitter extremt mycket kunskap här.

SPEAKER_02

Kan kommer vi att säga Trail i åran som kommer.

SPEAKER_03

Oj. Det är ju absolut mycket inspiration från och från väg och man vill fått tillgång till den typen av teknologi i gummi och i överdel och sådana ting. jag tror i kommande variationer kommer vi se ganska mycket som blir liknande inom Trails som vi har sett asfallt. Det trailning i sig också liksom växt otroligt mycket. Och det finns en större behov och intresse av att laga det bästa trails skolan. Eller att fortsätta utveckla och göra nya nya skåf att vi ska lappa raskare om att man ska kunna träna mer och man ska i olika typer av träng oavsett om det är UTMB eller U Sage eller C resinal. Det är det som är lite grej med felöping att det är lite mer komplext än asfalls skol där kan man där är väldigt tydliga parametrar liksom det är vikt, det är energy energy return och det är liksom styrhet och grepp. Det har inte mycket, men det är lite i alla fall. är den första igon skolan, det greppet var gick bra. Men nya har man sen gått tillbaka till kontinental. Till exempel.

SPEAKER_02

Kan bara Speedland där hörte. Har den sista skåen en såle som är gummi. Mycket möjligt.

SPEAKER_03

Vad är det gå?

SPEAKER_02

Det kan jag fin ut av. TP. Det kommer det. Men jag har bara hört av det kommer en sån disruptor till. För exempel sällskap som vi bron som lever av gummi är sant. kommer det något som både bädre grepp och som kan vara längre.

SPEAKER_03

Ja, exakt. Nej, det är spännande att se. Vi har sett lite vad som kommer i framtiden. Mycket tror jag inte kommer att komma. Man får se när marknaden är redoför. Det är kul i koncept och får man se vad som fungerar. Men som generellt i Trail är det mer komplext. Det är mer externa faktorer som spelar roll och tror i sig är en mer annorlunda löpstil, mer olika typer av stilar som man löper, både upp ned platt och olika typer av trängser blir mer känsligt för gnagsår eller skader eller obekvämmheter och folk är olika olika färdigheter tekniskt till exempel. Det har gjort det väldigt svårt att utveckla en trelaplig skol som man vet fungerar för alla som att alla kommer kunna ha den performansen har ingen.

SPEAKER_02

Har du börjar ta sen tur till källan? Ja, man får individualiser skog inte exakt.

SPEAKER_03

han kan ju inte ut i alla.

SPEAKER_02

Är det inte att du följer du följer hönrette allben Instagram? Om jag följer klart ja. Men det är podkasten var bara spår där. Och sikt att håller mig. Hon drar träningsläger i uke, tar med sig massen i skå. Täst ut skåan och bara trashållan Instagram.

SPEAKER_03

Ja. Jag tycker de ändrar jätteså mycket. Hon är bara så. härlig. Alltså ärlig och hon jobbar otroligt hårt och fokuserad som hon är. Det får jag värden som här.

SPEAKER_02

Du har 10 jublum som trailer.

SPEAKER_03

Det är santet? Ja.

SPEAKER_02

An motorkack ist där. Kand du ska ditt första officiella.

SPEAKER_03

Jag skulle väl säga att det är. I Sverige. Skulle väl jag kanske säga, var mitt första tröp. Och sen efter det Limonas Sky Rise.

SPEAKER_02

Ja, sant jag. Samma år löte jag år. Ja, var så, exakt. Men limonen var den första internationella.

SPEAKER_03

Limonen var mit första internationella. Jag löpte ett lopp i Toblars texten. Draisingen Alpine Run. Vad bara en vertikal kilometer. Men den första som onklar fel upp var Limon i Sky Race.

SPEAKER_02

Kal upp du slags utstyrda? Men du var härt u sponsor, vad?

SPEAKER_03

Ja, löte jag faktiskt äpa Salomon Sens. Jag lade faktiskt jag Assfallsgå i Limone.

SPEAKER_02

Salomon Asfallskå. Vad du sponsar? Nej, nej. Det var ju. det hade du köpe här?

SPEAKER_03

Ja. Jag kommer inte ihåg, kanske att jag hade fått dem av Jo, var det, jag hade, jag var inte sponsad av Salomon. Men jag hade precis fått mina första par skor av Salomon av Johan Henriksson som var ansvarig för Salomon teamet i Sverige. han hade det var lite mer upplägg Salomon Sverige under den tiden där Emily Forsberg var med Jonathan Toresson och Svarebå och många andra. Men han gav mig ett par Salomonsko. Och reste jag till Limone. Och det var första gången jag var i Trailvärlden. Första gången jag fick Remembonet. Ygville kasperkän, det är också tioårs jubileum där. Sen när jag möte Ygv. Hon skickade mig en bild från där. Första gången jag möte Stian Angermund också. Och sen årvik och många som är i den cirkelsen.

SPEAKER_02

många stjärna det. Och det också var många som är stärna nu var ju 12 dag, men den var som type 10, 15, 20 plus. jag också listan, jag tror jag var Ion Cordles som kom där. Här är som vi se resultatlistet sån här Glenko Skyline 2017, var liks 20 plus. Ja, exakt. Jag hade gjort co många. Jag har blivit skikkel som var och här Skyrunning cirkus mitten av 2010-låd.

SPEAKER_03

Ja, det är verkligen. Och året efter i Lemåna. var det också sånt helt viltfält. Där jag tror jag blev nummer fyra eller något sånt där. Davide Mannin i vand för Remin Bonett för Ariol Kardona, som tog OL Guld i Timo. Sen var det jag, var det Killan, var det Stan, och var det John och liksom listan bara går. Bara fortsätter och fortsätter. Ja.

SPEAKER_02

Jag blev ju det var det år eller året allpp. Mm. Här ska jag slåan med antonit. Ja, det var nog det.

SPEAKER_03

Ja. Ja. Men det var kul, det var ju det loppet som gjorde att man blev hookt. Limona fan, vad kul. Det var väldigt kul. Det var. Ja var riktigt fint lopp.

SPEAKER_02

Irätt några ändras här gönsken med.

SPEAKER_03

Det har absolut.

SPEAKER_02

Det kanske är skyll längre. Nej. Det är nya penga. Storga. Men inte resor det har det blivit.

SPEAKER_03

Med absolut, absolut. Och det förkännade också. Jag är exränt kulde.

SPEAKER_02

Men än nostalgikredare som tänkte att det var bädad för. Nej.

SPEAKER_03

Egentligen inte. Jag tycker. För sport den och för. Jag vet inte för integriteten av sporten går det liksom åt rätt håll påvis att det liksom. Jag har fortsatt extremt mycket att lära från andra idrotter och också fortsätt en del som saker och ting som ställa. Men jag tycker vi går i en ganska bra riktning och jag ser liksom väldigt positivt framtiden för trailningen. Att evenemangen blir större och större. Det blir mer intresse utifrån och media och sånt där och det ständigt utvecklas liksom processen mellan arrangemang och elitet. Säger inte att det är perfekt, det är ganska mycket som behöver förbättras men det är bättre än vad det var om man säger så. Och sen är bara realiteten att fler folk vill också satsa trelapning. Men det är bara. Det är bara ett visst antal sponsorer och team där ute. Alla kan inte vara Adidas, alla kan inte vara Salomon, alla kan liksom börjar, jag känner mig ju att det börjar bli väldigt hård konkurrens om de själva lagen det blir också väldigt intressant att se hur det kommer utvecklas och hur det kommer fungera med sponsorer och lag och hur också det går i hand med arrangemang och tävlingar och vidare och serier självklart och sen det som jag är kanske mest fik in taggad för nu är vad som sker med VM och eventuellt OS i framtiden. Och det som jag också hoppas att det blir en bättre och tydligare regulering från en större aktör som kan skapa ett riktigt regelverk och också för team och för föratleter. Och det kommer med allting från antidoping till prispengar till löner. Och jag tror jag inte ser vägning som en före bilder utan mer cykling. Okej ute efter hur våra sport är.

SPEAKER_02

Tror du det blir sånt som cykling att sponsoron. Alltså det största sponsorn i genvis är cykelproducenter. Att det som kommer in här att remma tusen laget pro Trelag.

SPEAKER_03

Nej, det man vet inte, man får se. Men jag tror inte. Jag tror fortsätter att det kommer vara det hålet lite mer som i väglökning. Att det kommer nog vara den stora. Skolproducenterna som är de som skapar teamen. Men om man ser kontrasten liksom väglöning kontra Trail. Ä att i väglöning är att sponsade av skolproducenter. Men det är liksom arrangemangen som betalar de flesta löppare till att åka till ett event och till PSF, starting, fire resorgi och allt sånt i trelöpning är det skolproducenten eller teamen. teamen har en större ansvar och större för attna. Och jag tror att om det ska liksom för att det ska utvecklas liksom måste teamen ha, för att det ska bli riktigt bra och riktigt professionell vi liksom den vägen precis som det är cykling att det gör vi att liksom teamen äger läparna mer och hastar att man har mer bättre struktur där. Men många lagom jobbar redan med det som vi gör Didas och som man ser att Salomon gör, Hokka, Nike eller ACG ASI. Jag tror det är mycket redan är rörelse. Det måste bara struktureras lite mer från att man har internationella firadsförbundet eller UTM också lag med det att det kan reguleras till exempel att också PTRA att man sätter krav lagen till exempel att vi att det ska vara minimilön, till exempel. Det ska finnas ett xantal tränare ett lag, det ska finnas ett xantal doktorer, nutritionister och också ett krav att man är med adams, vislösrapptering, fördoping och vidare. Att det blir mer än att man bara får lite skog och blir sponsad. Att det blir större krav och motprestation från båda parter.

SPEAKER_02

Bara för att spela lite vidare en cykelgrå. Kan ville du saft visan med till en sån team gre som i cykel. A kun jag sört snak om det för oss. Liksom lasade att det var, vart team fick lov att ha fem utör. Och var det en som var hovet person, och kunde alla andra det var Pacer och den som börjar dricka och näring och sånt. Men det var liksom hovet person det handlar om.

SPEAKER_03

Jag tror det är ett väldigt kul koncept. Liksom vi har pratat lite om det. Jag tror det finns väldigt mycket man kan göra som ett lag för att den bästa prestationen som möjligt för en person under ett lopp.

SPEAKER_02

Och vill du löppa röskare utan det. Vill du löpp och kommer röskare till mål.

SPEAKER_03

Om man hade haft hjälp och det tror jag någon hade fått. För det var helt rik hjälp. Nej, det är ligger. Jag tror inte att pacers hjälper någonting. Men jag tror definitivt att Pacers hjälper. Och att hjälp att börja dricka och ha kommunikation med teamet eller vad det nu kan vara, det tror jag kan påverka ens prestation väldigt mycket. Landon maraton hade om Pacer. det är ganska for där. Men det är trail Pacer ser liksom locana. Man kan ju inte drafta. Man kan inte drafta mycket. Men alltså. Jur gennare och jämnare liksom loppen blir definitivt kan man börja ha mer teamtaktik. UTMB är definitivt aktuellt. Det är bara otroligt mycket som kanske ut MB. Där jag tror det kan ha för en publik det mest intressanta i OCC och CCC. Det har varit extremt kul att se hur man kan som laga hjälpa varandra. Men där, varför det inte sker nu. Det är nog eller vi har liksom inget team inom ADIA i alla fall. Om jag vinner. Jag måste dela med mig till de som hjälper mig. När jag var med Team Ragde till exempel, eller Teamsant där inom lång och genom cykel delar man prispengar. Om. Men det gör man ju inte i tre.

SPEAKER_02

Ja, det är många format som expäner.

SPEAKER_03

Nej, det gör jag absolut.

SPEAKER_02

Man kan tänka om Pasers i Western State. Det är hot topig. Alltså jag är.

SPEAKER_03

All for it. Jag syns det var. En stor stor del av kulturen av loppet av deras historia. Och för mig blev det liksom upplevelsen av Western States för höjdes. mycket mer bara över att jag visade att Erick Lipuma finns i Forest Hill, nog vid Green Gate, Steven var vid Rocket Point och sånt.

SPEAKER_02

Det är det jag tänker jag att jag hörde till historien.

SPEAKER_03

Det är det som är Western States. Ja, ja. Och finns det andra lopps där man inte behöver pissar. Men jag tycker det är helt fantastiskt att vi har ett lopp som är där det är en del av det.

SPEAKER_02

Något annat som har tio års jubilämm det är Miller versus Hox. Den filmen där. Ja. Du har sett den? Ja, faktiskt inte. Nej, den har ju. Det förnärt mina sista tio år. Okej, men sen. Ja fällt ett par gånger år. Värske mycket vintern och tröda och sånt. Men det var ju liksom reunion där i halv.

SPEAKER_03

Ja, sackmiller mot Honhox.

SPEAKER_02

Det var från TNF 50. Ja, okej. I 26. Det löps med tjekte ställge. Det var en legendarisk slutsport. Ballan sackmiller tror jag här helt ut.

SPEAKER_03

Som man alltid är.

SPEAKER_02

Ja, men det var liksom där fick du den första gången filmen. Dormiga han tog ut. Och pista och passade, kommer de också i mål 30 sekunder på. Var det en avennas genombrödser där. När de kommer imål går de sagt bort den och sen snär klappen skulan och säga. You're the real deal man. Det är som bara för Trail, det var förrig generation av Trail, just sånt. Nu fortsät vara urskyldig. Det var ju pengar och sånt där. Men den å, den har ju varit i toppen sin dag i sant.

SPEAKER_03

Det var någonting vi pratade lite om här förut att det är otroligt många från dem som håller den tiden som var extremt goda också. Jag den håskelan van CCC sen i 2018 eller 2019. Och van han sen i 2023. Nej 2024. Jonathanalbann också liksom Skyrunning runt den där tiden också. Han van CC 20 2023 blir, heden håg i 24. Ingrid också försovet. Ingild följer. Jag ser otroligt många fronter att det är liksom att de som var bäst är också nu. Är också de som är bland den bästa nu. Jim Homslig, Killan. Hejan Sök och som sagt själv. Emelie, självklart. Ida. Ja. Och vilka mer. Franceska puppy. Vad är extent duktig då.

SPEAKER_02

Kår nu återgår det kommer väl enklig senare sedan 2017 kanske.

SPEAKER_03

Ja, men jag fortsatt om 2017 26 när jag började omkring liksom samma folk som fortsätter. Det är med bonet. Och är kortare distanser så. Jag vet inte varför det inte kommer upp någon sån här som pågatch eller han six, han som den unga som kommer upp som kommer upp i cykl nu som utmanade till pågat i helgen. Det kommer inte liksom upp någon sån ny ung superskärm. Uh där. Men bor detta borta. Ja, exakt. Och ta dem ut träning st. No pressure boys. Nej. Men. Vart fall här sidan är det ingen riktigt sånt som kommer upp som har kommit upp den sista åren har varit helt avstanding bra och kan utmana de som alltid varit bäst. Liksom speciellt Remi Jim, Killan, Jon. Utan det är liksom några som har hållit med idrotten ganska länge. Och sen kommer upp någon uppstickare lite här och där och de Kipnemå de som kommer från Teamet i K9. Nu tappar jag helt namnet det laget med de som är i Gold and Trail, de har inte hållt länge. Ut kommer inte inne i ganska idå den är extremt stora talanger och det blir spännande av vad som ser där. Men sen är det damsidan kommer det ständigt upp nya nya starka talanger. Det gör det. Ida rotsom.

SPEAKER_02

Ja, helt klart. Men om var det för tio år sedan var det. Kanske enklare och hösa uppnav för att vi tänkte personligen äidrätten. Nu blir det också det som vanna ut. Det är här som står, väldigt flinkeröpör, alltså som Chris Myers är sant. För oss blev det en av många. Han är ju en legenda, han är ju kän fliköper. Men verkligen som känns väldigt mod. Nej. Men för var det.

SPEAKER_03

Chris Myers är en kulf. Han är grafisk designer.

SPEAKER_02

Men för mig är den liksom topp 10 listos film amerikanska grupp. Ja, jag bara tog ett random navn här nu. jag tror att vi var, vi tänkte den här namn för tio år sedan. Och bara är det lite kanske tillfällig att den som var bästa, är fortsatt bästa. Nu är vi en killan, sant. Han är ju bara fattligt bra. Att en sån utö kommer ju alltid att kom igen. Nej, det. Men har man ju lägga ihop för att någon kommer att ta ett rom.

SPEAKER_03

Ja, kanske man ska aldrig säga, man tror det säkert inte att det skulle komma någon som kunna ta lika många tror du fram segare som Chris Room och kommer ta dig gatar och bara och kommer ny där hela tiden. sen har ju killan gjort helt otroligt mycket och han startade när man var 18 år liksom. du måste liksom. Det man att man måste börja vara bäst i världen redan när man är ung. För att kunna hinna i fatt och ens göra allt det som killan har gjort till nu. Det är fatligt mycket prestationer han har sitt CV så. Jag har inte tid till att göra det, tror jag i alla fall.

SPEAKER_02

Han har ju en sån här extrem i skärgat. Det är sant.

SPEAKER_03

Och det är det som har gjort. Att stanna den toppen länge att han är 37 år nu och i princip aldrig varit i bättre form någonsin och slår ständigt sitt personliga rekord upp för nedsaxa eller vad det nu kan vara. Och det tror jag just den här deten. Och kanske lite det här att han känner att andra tränar också väldigt hårt och bra och börjar flåsen i nacken. insade man att okej, och måste jag han och också jag tränar hårdare och utveckla sig.

SPEAKER_02

Apropå Hox versus Millar. De fick ju nogticket med Adam Pittman till Western States. Värm Pigrad. Ja. Fick nog. Äh kan jag canons och till Western States.

SPEAKER_03

Canys var extremt. Göljöp det var. jag har alltid lite formå Western States för det var extremt kul men nej inte år. Jag har lagt lite grann ultra sidan lite. Jag känner att jag vill lite mer roin i att konkurrera och jag vill konkurrera lite kortare distanser kommande en to säsonger. Jag bestämde nyligen att inte löpa ut i 10 år utan att stanna kvar OCC eller om det blir CCC, vi får säga mestan synlig OCC. Jag vill stanna kvar lite kortare distanser och så. Haven det motivationen. Det finns lite ovklart där. Men framför allt med OCC. Det är ett lapp som jag känner att jag verkligen vill nila. Och sen att jag vill. Jag bara älskar att konkurrera. Jag älskar att konkurrera Mi. Och jag lever för att konkurrera. Men med de här långa ultralöpen går det jag konkurrera MIE som jag önskar att göra. Och det följt det som att jag offer ett Mige av den glädden för att konkurrera med jag och konkurrerar olika baner, olika tick olika konkurrenser, olika mostare mot att göra de här löpna och de gjorde mer vont än vad jag hade liksom vad priset var. Ja, precis.

SPEAKER_02

För du ska ha jag blir lyst till att löpad är löja.

SPEAKER_03

Ja, ja.

SPEAKER_02

För jag skulle jag lyssna att löpade gör det bara ont.

SPEAKER_03

Ja. Och det var väl lysstavade upp för vonta. Westen Stades var. Jag ånga absolut inte att hält att det var en extremt fin upplevelse. Men jag kände ganska fort efteråt att det kostade otroligt mycket. Och både för Western States men också UTMB året för som jag var otroligt motiverad för som jag tränade specifikt för i från det att jag vann OCC startade jag redan med UTMB-träningen två ucker efter mot UTMB 2023 och inte upp med att kliva av efter 140 km. Jag fick alldeles semålin i UTM. Det kostade extremt mycket den besiken och gick hål. Verkligen håll in för det löpet. Och det fältes tomt efteråt att jag inte riktigt har fått tillbaka den gristan till att tillbaka onklig till 100 miles 100. Jag säger liksom, jag tror jag vill tillbaka till om något år. Men jag tror efter fulasäsongen, jag bestämde mig för att göra OCC och göra lite kortare löp. fick jag tillbaka den här gljen till att konkurrera och konkurrera massa och ta det mer några löp mer från träning, några mer seriös och bara experimentera lite mer. Det är det du har råd med när du gör kortare löp. Du kan i den här löpen ska jag testa att bara all out från start. Och se om det håller. Håll dig i det. lär man sig och tar man det vidare till nästa löp. Som är kanske nästa helg, eller två uker. Men med ultra går det i det. Utan gör du ett misstag måste du vänta 36 månader för du kan löpa igen.

SPEAKER_02

Enklar och håller sig relevant för sponsora och så. Det gör det absolut. Det är många som droppar, alltså som är en sponsor, som droppar och gör det långa låpom för du DNF har du gjort något år.

SPEAKER_03

Det är för mig, och jag tror för många blir det absolut en stress att om du har en säsong eller två säsonger där du inte får genomfört ett lopp som du önskar. Det är tyvärr i gatan att du är bara bonus för topp 3 vårt lag i var. Och många löper bara premien pengar för topp 3. Det är liksom det är seger och att vara pallen som räknas. det blev absolut en preshav för det man för mig är det mest. Lika. Fannte jag liksom största glädjen av att göra ett löp och veta att jag får göra det igenom jag nycker eller to. Och det var otroligt mycket jag fannt tillbaka gladgen något vis. Och nu fatt jag i en ny glade. Jag löppade lite flatt och lite i maratan också får se. Det blir definitivt något mer av. Det var sånt. Jag hade mål innan loppet, eller i alla fall i februar. När jag bestämte mig för att jag skulle löpa bostavmaraton hade jag som mål att kunna under i alla fall 20. Och i bästa fall om träningen skulle perfekt att kunna löpa 215, 2017, någon sånt där. Och var det liksom det var inte jättenära med jag lågen pece i 30-30 km. Och tippar jag över till över 20-talet. Efter det jag följde att det var ganska nära med. Jag är ganska motiverad till.

SPEAKER_02

Du ser att det är möjligt.

SPEAKER_03

Ja, det är nu. Och med tanke att jag hade synsligt smärt som man blömar under fötterna, det är ju ganska längt.

SPEAKER_02

Men när du grejer att dra tillbaka det löp som limona, liksom. Snack i Sonos Skyway.

SPEAKER_03

Men det finns båsten.

SPEAKER_02

Att tror jag limonen finnas.

SPEAKER_03

Det kanske. Ja, idrotten har förändrats otroligt mycket. Det är olika serier, det är olika löp som är relevanta för mig är fortsatt det löp som i alla fall löp som jag vill satsa på. Löp som har den bästa konkurrensen och som är globalt relevant sig som UTMB Losis. Jag vill väldigt gärna någon gång tillbaka till USA Stase, men jag vill tillbaka till Cesanal, Segama maraton Dumon Plank. VM short trail. VM Short Trail, VM Long Trail också. Och gärna tillbaka till felmaraton. Klubbsten Open. Classigen Open. Är det en grejen nu? Ja. Yes. Det är bra. Ja vad finns det? Lätt tänpliga, you namitt. Ja snan.

SPEAKER_02

Det som var lite kul, rikka kul man är. Jag ser den trendade att fler och fler väljer att tillbaka till Skylander sedan. Ja. Den har fått lite med integriteten tillbaka.

SPEAKER_03

Ja, det är ju att säga. Inte riktigt något som fräst mig ännu. Man vet inte ganska glada för mig att stanna kvar mer trail än Skyrunning. Och de typer av läpp. Jag är väldigt. Det är en extremt lång serie Skyrunning. Och också väldigt att göra den säsongen. Men för mig motiverar mig mer med vissa klassiker ipp av lapp som länge har haft stor intresse och vaditet, vad säger man.

SPEAKER_02

Ja, men vi syser bort det från konkurrensen och pristet. Kursen av det här liksom nische Skyrunner Löpban skarninglöpman som du har gjort op igenom åren. Kun du tänka dig av löp igen. Oj. Som kommer sigel.

SPEAKER_03

Aj, ja, det var jag extremt vackert det var det. Det var brutal Löpe. Ja, det är bara. Som 21 km och 3 000 mm. Hälsad, jag mycket många meter framför den. Alltså. Jag likade om koncepter av löp och varje gånger är i Italien får jag liksom tillbaka lite den liksom känslan. Jag var Monterosa UTMB förra sommaren. Och det hade väl klassat som ett Skyrunning löp. Det var väldigt tekniskt bratt upp för brattet snedöver sån typ av terräng som jag verkligen liker. det var väldigt fint. Matten hon Ulltrax finns ju fortsättig. Jag tror jag att jag har löpt den när jag löpade var 49 km. Ja, det var den. Jag var den löp. Jag köpte extremen. Nej, det hade jag inte. Det var första gången jag möte John för exempel. Han fick bara snackat lite under löpa. Jag tror han hade ganska tung dag. Och jag hade löpt jag var uppe i femteplats och löpte jag fel. jag löte upp en styrning och insåg att jag fel löpade tillbaka. Och placerade jag och spurte jag vilken placering jag var på. Nummer nine sen. Jo välstum och såg jag han ju. Jag har en bra John i pression. Han hörte det som skelitet. Första gången jag snacket med Jon Alfan. Och sen första gången vi undgick enklig samman, det var Transvulkania. Det var ju i Skyroning serien det året 2019. Och var delade vi i hotellrum. Det var första gången jag fick lära känna Jonal. Det här är.

SPEAKER_02

Det är det Aroloppar också.

SPEAKER_03

Ja? Nu var du med. Och sen Sigama, sånt löp var ju för Skyron i serien. Någon som jag vill komma tillbaka sen. Jag vet inte, det är ju mest där. Jag vet inte hur många löp från den tiden som fortsätter att existera. Det är det som är svärdmålet. För jag vet att Livinio Skyrace som var mitt första löp som jag varnt. Det finns mycket längre. Keimo finns. Kima finns, det går i sommar. Det har absolut varit och jag återvända. Det är bara att synde att det är riken för UTM.

SPEAKER_02

Ska äter utan bä? Är det vi gift? Torke. Vad tänker du gör med säsongen? Att du ska gifta. Att jag ska gifta mig.

SPEAKER_03

Oj, det lägger till en liten. Liten krux, lite logistik, lite jobb. Men frågor i mig har vi kontroll. Får dura har vi inte kontroll. Men det kommer bli väldigt, väldigt grej det kommer det. vi försöker liksom ordning mycket som möjligt för vi reser ner till Alperna och kommer vi hem och har vi toker att göra allting i ordning. jag tror det kommer fint.

SPEAKER_02

Outsor det som är som roligt. Det största ting.

SPEAKER_03

Vi kommer mycket lagommaten själva. Nej, ja. Men jag tror det kommer fint i familj som kommer att hjälper till. Vi ska vara det här i Sfjörden närra från där vi bor. Vi kommer ha godstund för att kunna förbereda allting. det egentligen bara ska bli extremt grej och stort och emotionellt.

SPEAKER_02

kommer någon går till Romstaden i den förbindelse. Och tillfällig viso romstad sägeröpa.

SPEAKER_03

Vi får se om det någon av de som kommer som inte blir liksom en sån här biten bilöpar.

SPEAKER_02

Kanske det.

SPEAKER_03

Att vi får se hur taggar någon av dem är för att löpa.

SPEAKER_02

Det är väl många som har löppt något utan väggar. Torka för.

SPEAKER_03

Ja, det är några som gjort. Men några som inte har lös av. Men det blir fantastiskt att visa upp romstalen för de som kommer hit. Och några familjer från USA kommer en del från där och så. det blir bara mest firande.

SPEAKER_02

Har vi igenom din lupps-säsongen som kommer. Har du speaker av kalendern. Kanska du gör det var.

SPEAKER_03

Ja, jag ska löppa transvokania om det här knapper. Det blir väldigt grej återvända till La Palma. Och så. Det blir väldigt kul. Och ska jag löpa Em i motbacken. läper jag app och upp dem Slovenia startar juni. Det blir ganska konkurrensintens år i starten. Både Boston, Trofokania och EM. Ta en liten pause i resterade juni fram till Monterosa by UTMB i mitten juli. Och sen får vi se om det blev CRS Nal och sen OCC. Och hösten är fortsät to be decided. Efter Boston maraton var jag snegla en del Asvals, Valensia. Valencia, New York. Vad finns det mera? Det finns några andra där också. Jag bara sneglar lite dem. Men för jag vill väldigt gärna försöka i likplast i nästa årsbåd. Men vi får se. Först ska jag gifta mig också.

SPEAKER_02

Ja, just sant. Och är du Klövstin open. Ja, det här också. Ja när du. Typ. Månes gift är september-oktober, tänker jag. Ja. Cirka. Jag ska finna en dator. Jag ska lagen omkring att se. Nu har vi gjort det to år. Du vet där? Ja. Du vet det. Fra och något senum till toppen av trollstigen. Det är råll.

SPEAKER_03

Det är absolut.

SPEAKER_02

Som ett sån här lokalt turlöp. det är faktiskt jävligt fätt. Ja. Ja, det är faktiskt. Var ska du starta vad? Ja, jag startade nog på. Du hålla den här statun järnban. parongen här. Det är där som i starten. Lite som inspirata av den hard rockat, du går i mål och ska du liksom kista och startar vi med staten. Och är jag mål toppen med kafén. Med tråd stegen. Och det som är fättig är att löpa. Det är 17 kilometer och sen åtta-nioner höjdmeter. Och alla det höjderna blir gjort sist där par kilometare kött upp trådstegen. Det är klövs ja. det är sebär.

SPEAKER_03

Ja men det är.

unknown

Ja.

SPEAKER_02

Sätt en bra löprekår där.

SPEAKER_03

Killan kanske jag fortsätter från utbär. Ja, att jag. Ja, ja. Och jag. Johan bugger kommer väl säkert. Ja, ja.

SPEAKER_02

Han är motpacken. Man faktiskt inte bara. Ja. Än nog med. du har börjat.

SPEAKER_03

Nej, men jag kul att van.

SPEAKER_02

Det ska vara man blast, ja. Let banan, ja tack, tak. Jag är snag. Tack för att du hörtens episod av podcastan för. Det är umerlig och jag sånt. För en kärnigar. Jag vet att man kommer till att vara klistra till livestreamen för transvulkania i halgö. Och som jag sa i min lilla 12 sekunders reklamersnö mitt i episoden hoppar att du blir en del av fälleskapet inne Patreon. Och när du blir medlem där inne får du också tillgång till en slack kanal. kan prata med och alla andra littan av podkasten. Det har varit ett synsykt trök där ur hälle kokodon 250 uka. Du blir skikert i chemre urgas transvulkania heller. Och det är sagt önskar duck en fantastisk dag vidra. Avru, ögnött.

Outro

Jag är helt obväljligt av kommentarer och tillbaka väljö. Folk som följer med oss jag. Du know it's nice, I think we are halfway.

SPEAKER_06

Ja, men är nettofältill of your stuff.

Outro

The last step is to apply. So it's nice to finish with something strong for. Yeah, we're not too long.

SPEAKER_00

At that point of peak life experience som inspired medieval, duck framing.

SPEAKER_07

Jag har att lånt att jag bara klärna natkin.

SPEAKER_03

Jag har aldrig fått någon som kill i någon ide. Men jag har heller aldrig sett någon såklet som jag har mött att klär.

SPEAKER_12

N andra utading. Som bara handlar om det fysiska, men också det mentala. Du får för.

Podcasts we love

Check out these other fine podcasts recommended by us, not an algorithm.

Bergtatt Artwork

Bergtatt

NÅ ER DET ALVOR