Føkk Asfalt / NÅ ER DET ALVOR
Skandinavias ledende fjell/ultra/sti-løpe-podcast. Produsert av Hans Kristian Smedsrød Engdahl. For siste nytt fra fjell og sti, sjekk ut naerdetalvor.no
Føkk Asfalt / NÅ ER DET ALVOR
#252 - Petter Engdahl | Boston Marathon, 2026-planer, helsetrøbbel, løpesko, carbs & state of the sport
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
For et par helger siden løp Petter Engdahl Boston Marathon på tiden 2:23:37. Hør alt om opptreningen, gjennomføringen, og masse deilige sidespor om fjell/ultraløping i denne episoden av Føkk Asfalt.
Lenker:
Now is it out more? We're gonna entertain you like Britney Spears once said, there are those of us who observe and those of us who are here to entertain. And we're here to entertain you, bitch!
SPEAKER_02Ja dagen folk. Det var langet jag för att titra med. Idag ska du få höra en prat med hans halvster Petter Engag. Som är en av världens deciderat bästa stel, fel och ulö. För bara nåen utes jag så gick hon Petter över till The Dark Side som det hette. Det betärte på ett asföld maraton. Nämligen Boston maraton. Och sådan var det för rekordhållnen på CCC, håller 42 195 meter på limit. Samman med 30 000 andra. Det och mycket mer ska du få höra i dagens intervju. Som förövrig har logit på Youtube i någon dagar nu. Hälvraten blir namn filad medter. Och så har jag lockat på massa fätt löpöffra roms vi pratar. Så att det skulle gå att se hälpraten på täven. Utan att man blir lej. Link är i show notes och så vidare. Mitt namn. Det är förresten, hans Christian soms röd englar. Och ni salon han petter och så heter. Ängdal, så är vi i slaktet. Jag gickar mig namn in i en av ägdagschlachtan i sommer. Och det är i den samma ägalsakta som petser sin. Så det har varit väldigt hyglig. Anspetter hon ska förstänö Transvulkana nu till Halgar. Som är ett spektakulärt löp på Kanar Löpholmar. Håpe, som tidig var med i Skyruner World Series är en av de välkligt stora klassikerna. Historiskt sett så har det här löpet varit en säsongstart för många av elitelöpran och ett av två möter stöd för amerikanerna och europear. Löp är 33 km långt och så är det lite över 4000 höjdermeter stigning. Start skulle det går gry på morgon ved ett 4 på havnivå. Helt sör på öja och så springer man sigar upp over ryggen på den här vulkansk öja. Oppå genom kyan och in i solopgang. Man kommer till högeste punkten helt norpå öga, det är cirka 5 mil. Som heter Roque de los Muchacos, som är på 2421 meter overshavet. Och så gör man en av den mest ikoniska nedstridningen i hela ultrapöpens på det här. Då ska man helt nitt till havnivå för 2421 meter över havet på knapp är 2 mil. Och då som ett löp som är ganska tidlig på säsongen, så är det Charles som har klart och hade benan nöck till det. Så det är ganska mycket karnud och säga. Att det är nästegna där. Han prättade att man varnt du det här löpen i 2019. Så kom man på 3D plats i 2022, så det blir rott att se hur man klarar att vinna eller komma sig på polen för 3D gang. Och bara för att illustrera kor rott och internationalt fält som är stilade till start på Transvulkania i år. Så tänkte jag bara lista upp någon av favoritten. Som man prätter ska lå emot. Han får konkurrenser för Amerikaner som bor i Frankrike ben Demon som kom på andra plöts på Utan Bejor. Italienaren Andreas Reiter, som är en van av podcasten. Russen med världens största lår. Dimitri Mitiev. Bollerboygen Matt Daniels som kanske är mest känt för att ha en angelsk milch på 4 minut. Och så är det Tim Konpistavan Peter Janus Kvarschek. Som är tysk och så är det marokaner som nog är spaniol said ait Malek. Polacen bart Proveski om man utar det riktigt. Och så är det kinesen Jai Schengen. Och så är det massa andra favorita här. Amerikaner Robby Simpson Japaner Ruis Ueda. Spaniolen Pablo Villa. Eller vi ha som ser. Amerikaner David Sinclair, mexikaner Jupiter Carera. Och den spanska legenden Luis Alberto Hernando, som har vunen löpe tre gånger förr. 48 år gammal. På dames jag är också ett solid fält med namn som rysiska Ekatarina Mitiar, franska Blandine Lirondell, australska Lucy Bartolomeu. Och som minst den här svensken som bor i Måndorm och Emily Forsberg som vant det här öppet för första gången i 2013. Och så igen i 2015. Så nu är träffsla och 10 år efter första seger så blir det milligt sakta utlig spännande så som klara och hamla upp med tätningen. Jag att slö folk. Det blir så långt intro med vard med snak om transvulkan. Det var jag menar. Men så blir det. Då tänker jag att jag trycker på play i dagens episoder. Så får jag kost och massa och så må jag bara mig att den episod här finnas på Youtub. Så klickar jag på länk i show notes och så trycker på subscribe. Alright. Got. Ja, välkommen tillbaka i podcasten. Tus tack. Det var det stus. Det är ett par år. Ja, det var.
SPEAKER_03Ja, på podcast.
SPEAKER_02Jag vet att du var det, man ga ut, intervjuet som jag gjorde filmen. Ja, just det.
SPEAKER_03Den här knappt. Eller när vi satt in i. Jag satt här nu. Ja. När vi satt där och pratade om när jag inte var så glad.
SPEAKER_02Ja, men det är ni jag pratar om Peter.
SPEAKER_03Ja, ja. Absolut. Jag är lite förvånad över att jag är välkommen till din podcast. Jag tänker på.
SPEAKER_02Det du nästa börja.
SPEAKER_03Ja, jag tänker på att jag precis löpte ett asfalt smarat.
SPEAKER_02Ja, sant. Jag tänker på det folk är mest på här om gräset grönare. I på asfalten.
SPEAKER_03Oj. Nej. Det är det inte. Men jag skulle säga att det har absolut sin kysning. Och jag åkte hem från löpet och hade ett helt nytt perspektiv på löpvärlden. Sen är så. Jag tror det är lätt att hamna i sin lilla bubla i vad man än håller på med om det är felöpning eller om det är skir eller något annat jobb relaterat så är det lätt att hamna i bara sin lilla nisjande bubla och för mig att göra det här vad som en ny inblick i en jag ska inte kalla det en helt annan sport för felöpning och asfallslöpning har jag ändå ganska mycket gemensamma saker men det är ganska mycket olika människor som gör assallsmaraton som gör trailmaratonen titt och det är olika typer av titt och arrangemang och volontärer och så. Men samtidigt är det samma glädje för idrätt och för rörelse och för att utmana sig själv och det var någonting jag också såg att det finns i den här sporten fast på en ännu större skala. Det är över 40 000 deltagare istället för 2500 som det är på ett UTMB event. Men så det var en helt en fantastisk upplevelse och det gav absolut mer smak till att gå tillbaka. För det är liksom. Man fick sån en större inblick på hela hela Löpvärlden och Löp community. Det blev helt plötsligt 10 gånger så stort om man säger så.
SPEAKER_02Du lapp på 23, 40. Vi var hält jag. 23? 41, klar. 41, ja. Och kursen plöts fick du.
SPEAKER_03Ja.
SPEAKER_02Vet jag.
SPEAKER_03Nej, jag har faktiskt ingen aning. Exakt.
SPEAKER_02Grun grund för det här spörde är liksom där att. Du har vant att du havnar på podren på tre loving. Det är sant. Och kursen var det bara. 20 minut baken. Alltså. Och du gjorde ett bra läp, men fortsatt. Så tjuo minut bak.
SPEAKER_03Ja. Det är en stund. Tänk ande kunna gått efter målgångssen här och titta på en episod av The Simpsons som har sett mig gå imål. Det är ganska svikligt egentligen. De springer så fruktansvärt fort. De är täten. Och på det viset blir den helt. Det är en annan idrätt, trots allt. Nästan de är extremt flinka på det de gör. De som löper där framme i täten. Och för vismån som löper lite längre bak också. Det är en extremt stor bredd än för tid i felöping. Men jag ska visa på att jag var. Runt 105 eller något sånt där. Om jag kan stämma. För jag kommer inte. Jag tror jag hade några bak mig i elitfältet. Inte många, men några bak i alla fall. Och sen vet jag att det var en stor klunga som löpte väldigt fort i den öppna klassen som startar några minuter efter. Så jag, runt där kanske jag har ingen anning. Men mitt perspektiv. Jag visste på färre hand att jag har ingen chans till att vara på pallen vara topp 10, topp 20. Eller jag har inget fokus på placering i huvudtaget. Min motivation till att göra bostommaraton var att se hur fort jag kan löpa, hur mycket jag kan förbättra mig som löpare och idrottare av att träna för ett maraton och varför boston många olika anledningar som vi kan gå in på senare. Men det var appresterat på topp och var på pallen var ingen motivation till att göra det. Så därför har jag ingen aning om vilken placering jag har och knappt vilken exakt på sekunden tid heller. Ut det har varit resan till målet som i stett har varit det stora stora fokuset med det här projektet och sen också när jag håller på med längskidor så tror jag första gången jag åkte betas i betaspremiären i Norge så blev jag på 137 plats. Så jag är vant med att vara lite längre bort. Jag tänker inte så mycket på det.
SPEAKER_02Men man brukar bli förnöjd uavsett placeringen alltså bara man får ut potentialet. Är du en sant, absolut. Fick du ut potentialet i Boston? Nej. Men fick du ut potentialet på den dagen.
SPEAKER_03Det fick jag absolut. Det har varit en väldigt knövlig väg fram till Boston. Långt ifrån optimalt eller så som jag hade önskat att det skulle gå. Och det gjorde att tiden som jag som jag fick var en liten besvikelse. Men samtidigt så med tanke på de förutsättningarna jag hade inför loppet och som jag kom in mot poston med så kände jag mig extremt bra de första 25 kilometerna ungefär. Och jag visste på förhand att det kommer bli extremt tungt sista 12. Så därför var jag på något sätt inte riktigt förvånad men positivt överraskad ändå hur bra jag kände mig första halvdelen och det tempot jag kunde hålla under det partiet av löpet men också att jag kunde. Jag tappade en del på slutet och tempot drog ner mig och hade fortsatt liksom bra energi och kände bara benalåren och mest framför allt de blåser som jag drog på mig mitt underfoten var. Gnalsår på norske. Ja, gnaksår. De var fruktansvärt plågsamma. Vi måste få något klås. Nu har de lagt ganska bra så nu är det inte så. Jag kan lägga upp någon bild eller sånt där direkt efter jag hade gjort lite operation när jag kom in efter morgon. Det gjorde fruktansvärt ont. Men jag hade bra minde hålla tempoten då, det hade kunnat blivit 235 eller DNF, men det gjorde ju inte. Det var väldigt förnöjd av så om det inte var så att det var ett av världens största lopp, det har varit ganska mycket publicitet och mycket fokus kring det. Så hade jag varit extremt mycket med resultat eller så betydligt nöj med jag faktiskt väldigt nöjd med hur jag kunde presera på den dagen trot.
SPEAKER_02För tal lite om det här Trubbela. U inte opsöring av kurs av intervart och kursnar i det sista par åren, vart.
SPEAKER_03Ja. Förra året var egentligen väldigt bra från det att jag blev helt frisk i slutet av juni. Jag slet lite med sån lung inflamm och stämbandsinfektion under stora delar 2024 och våren 2025 med operation av bihåller och mycket problem med stämband och lunger och så och sen fann vi till slut en medicin som fungerade. Och så blev jag helt frisk och så lyckades jag ha en ganska bra avslutning på trailsäsongen i 2025. Det var väldigt kul och jag var extremt motiverad och inspirerad efter den säsongen fann en ny glädje för ny glädje kan man säga till idletten. Och jag var väldigt sugen på tävla mer och på att löpa lite mer. Så det har inte varit så extremt bra väder och föranen här i Romstalen. Det var ganska dåligt med snö och regna sidways i hela vinter. Så var inte så sugen på åka skider utan försökte ta steg i min löpning och försöka löpa lite mer genom vintern. Jag stämde mig för löpa Terra på UTMB i Nya Zeeland så åkte det gett ner i slutet på januari och fick det bra med träning där. Och sen tyvärr fick jag mat förgiftning eller något magvirus eller någonting så tog statt på själva loppet.
SPEAKER_02Det är långt av racer för att få magviruset.
SPEAKER_03Det var det absolut. Men jag var fint att se nya Sällan. Men det var absolut sek då inte få gjort loppet som önskar med. Jag ser det mer som man blev ett träningsläge med lite misslyckad långtur på slutet. Kur som distans röpte du? Jag hälar på 100 km.
SPEAKER_02Jag känner var det som var goldenticket. Vad var målet?
SPEAKER_03Ika ta golden ticket. Jag hade ingen mål om.
SPEAKER_02Det var få den och sign från målet.
SPEAKER_03Målet var väl kanske att få en plats till stora utmade i augusti. Men det slutade med att jag fick stoppa efter 60 km och kunde inte hålla något i mig så det var ganska sekt. Och så kom jag hem från Nyceland och vet att man är sliten och dålig efter 42 timmar resad tillr. Men jag egentligen var väl ungefär då började få lite små problem med kroppen. Jag inte specifikt säga vad som var problemet. Men jag hade ont i varenda scena och varenda muskel från ned rygg och ner till fötterna. Jag kunde liksom. Jag hade problem av att löpa åtta minuter per kilometer. Jag kunde jag kunde gå fint men så fort jag började, så gjorde det så ont i ner ryggen. Men sakade som is. Nej, nej, utan nu söker jag i musklerna och i varandra scena. Det kände som att jag nästan hade sån febers, liksom verklig lederna hela tiden. Och det gick ändå helt okej att cykla. Och jag liksom där inte var impact på muskler eller senare. Men så fort jag försökte löpa så bara gjorde det så ont i liksom hela neddelen av kroppen och försökte, okej, nu ska börja träna och kom igång här. Och så bara det tog inte fart och kroppen bara var så dålig hela tiden. Det gjorde bara fruktansvärt ont. Klost bad. Ja, detelux. Det kan man säga. Samtidigt var jag bra med energi och då liksom mot. Så det var liksom varje gången jag var förvånad över hur extremt ont kroppen gjorde. Det kändes varje dag att jag hade gjort den 100 km den. Och det var lite frustrerande och så kändes väldigt konstigt. Vi tror väl nu i Häfte hand att berodde på ganska dåliga järnvärden som kanske vart på mig efter haft löpt lite mer under vinteln. Eller jag alla många löpare lider väl järnbrist så det var något som kommer att gå och ha haft problem med det tidigare så det hade jag. Men det var i stort sett, det var ändå väldigt konstigt att det gjorde så ont i muskler och leder och så. Så man blev inte liksom den här asfalt och maratonblocket som jag hade sett för mig att göra till Boston. Min längst tur deckor de två månaderna innan Boston var en 30 km tur upp Vängredalen här i. Och kanske var en månad eller tre veckor förra loppet. Och det var min. Annars var liksom att benen inte tillat mig till att läpa speciellt mycket längre. Utan var hela tiden inpact och pain management för att kunna träna och för att ha formen igång och med hjälp av rulskider, cykel och skider och små kunna få göra ordentliga pass så ofta som möjligt utan någon typ av smärta. Det var ingen skada. Det var bara så här irriterande smärt samtidigt. Jag vet fortfarande inte vad det är. Men det sagten är säkert så började losna upp. Och jag kunde ha något bra pass på bana. Och där vi fick känna lite på Pacen, så det var väl kanske ett av mina få specifika maraton intervallpass. Jag körde 3.5 km i Race Pace för 2015 på banan. Och det efter den så tänkte jag fifa, hur ska det här gå? Men jag fick genomfört och det var liksom så här: en liten confidens bost. Men det var i principet av nästan den enda specifika platta intervallpass som jag hade. Och sen så började kroppen lossna upp lite. Jag fick mindre och mindre ont i muskler och senar. Och kunde öka uppmängder lite de sista två veckorna så jag kunde ligga på något 10-120 km i veckan och ha några bra kvalitetspats ute på sätten smån. Försökte springa lite mer på trail för det var lite mer skonsamt mot benen och kunde röra mig lite bättre. Så jag bestände mig inte för att åka eller löpa boston för kanske två dagar för vi skulle resa. Så på så.
SPEAKER_02För jag var ju på tracken. Hus ska jag två, tregger för två uge för. Bara till följdvis så hade kameran med mig så att filma. Nu ska jag filma lite för den sista god. Och så bröt jag ju på förstragen. Ävär den rundade och sånt. Så tänkte jag bara som att det här går så. Ja, det var min tack också. Det kan jag faktiskt visa sina filmer nu. Kan man lägga på futare? Når du bryt.
SPEAKER_03Det var. Vite en extremt konstig period egentligen, konstig två månader där man bara försöker ju allt till att det ska fungera och att det ska lossna. Och det gjorde inte det. Och både testade att träna, men att också bara ta dagar helt lugnt, flera dagar på sträck och bara försöka återhämta sig och prata med min tränare innan och gick igenom träning. Det fanns ingenting som skulle säga att jag var överbelastad eller övertränad. I titta på träningen. A jag är van med att ligga på betydligt högre belastning. Man var någonting i kroppen som bara gjorde att musklerna inte ville återhämta sig eller vara med. Och så jag efter det inte allpasset som du var med på banan så jag med Christian och börnar unja infrån mina grann eller mina nabår här både.
SPEAKER_02Det är twinn engines.
SPEAKER_03Ja. Alltså. Jag tror jag säkert hade fått stryk på den nukten i alla fall. Så det var kanske. Det kanske varit ännu mer domolerande för självförtroende att de är. De blir starka i år. Det blir sakan de springer fort. Tänstår att det där. Ja, de är bara 18 år. Så det kommer bli extremt intressanta. Närför de körde 10 gånger tusen de sist dragen låte som 3.05. Så. Slittas ja det blev. Och det var fel. Ja, exakt. Det blir kul att följa. Och så efter det så hade jag nog några pass som gick helt grek. Och jag beslutade ändå att liksom. Jag tar chansen och åker dit och ser hur går och kom till boston och börja kännas lite bättre och bättre när vi väl kom dit och sista passen ändå innan innan loppet var ändå helt fint. Och jag kände liksom musklerna blev mer avslappnade och så det var. Så jag verkligen att slika på det lännen till att det är sig bra. Det hade var en slig period och inte så som jag vill uppleva förbereddel för ett lopp någon med gång, vad säger så.
SPEAKER_02Men tror du att du verkligen gjorde allt du kunde för att komma till Boston för ni det var boston. För jag hade lite sånt här once lifetime. Ja kanske så att jag ser troft att du tar liksom två, tre månader med maroton träning.
SPEAKER_03Det var. Förmodligen vilket annat maraton som helst. Eller trailup. Eller trailup. För den delen så hade jag nog avlyst och inte försökt. Men för mig så kändes Boston så speciellt att vara med påras familj kommer från utanför Boston. Det var där hon var född uppväxt och nogas familj var där på plats och vi har planerat länge i förväg att det resad. Väl lite oflack. Jag hade ju tänkt att när jag anmälde mig till Boston Maraton så hade jag tänkte att det här ska gå lite under radan. Men det blev ju fortade inte det här. Jag hade, jag gick inte utmär eller någonting men det lyckades folk snappa upp självklart, och så blev det en större grej. Ja, så snarade man på Bådeboys och några andra podcast. Det har ju blivit en. Sedan jag vann CCC så har det varit den största, liksom med media och med sponsorer och så där som är någonsin folk.
SPEAKER_02Bara för det du ska starta.
SPEAKER_03Ja, bara för att jag ska starta det här. Och antal ju för att det är kul att det som kommer från Trail och ska sig på så. Så det lag ju till lite press kanske för att ställa in för att det hade blivit så mycket runt omkring. Men det gjorde också ett större fokus eller så och koncentration för mig att faktiskt göra allt jag kunde till att kunna komma till start så bra som möjligt så ändå om jag inte hade den träningen som önskad, så var det mycket saker runt omkring som jag gjorde betydligt, man säga inte bättre men fick lägga fokus på. Som återhämtning, som behandling som sumkost att göra de pass jag kunde få till absolut så bra jag kunde. Inte övergöra det eller integöra heller utan bara hade extremt fokus på de passen. Det gjorde att jag förmodligen kunde underhålla formen så gått som möjligt och faktiskt blir bättre och bättre form än vad jag var två månader innan förmodligen. Vi gjorde sista startade på mars och var vi på Adidas huvudkontor där vi gjorde VO2-maxtest och löpekonomitest och allt sånt där. Där testade jag bättre än vad jag gjort någon bandet med lagatprofil och så jag visste att jag var i bra form. Hade jag inte varit i bra form då så hade jag förmodligen och det finns ingenting här som riktigt pekar på att det kan bli ett en positiv upplevelse. Eller man hade ändå liksom positiv känsla i kroppen på de här passen jag kunde genomföra. Så säga. Förutom det passet när jag fick lov att avbryta. Men det sker lite ibland. Eller inte ibland. Väldigt ganska sällan. Så det var tråkigt att du fick.
SPEAKER_02Vi ser det. Den här hypen som som kom att det kom ut att du skulle löpa på boston. För du att den handlar väldigt mycket om att haha, nu får vi säkera Trail upp det. Eller lite Trail upp god.
SPEAKER_03Jag tror hypen kommer ju mer från Trailden. Att det var liksom. Vad kan jag göra på ett moraton. Ingen i asfallsvärlden har någon aning om vad jag håller på med.
SPEAKER_02Men förlåligt att du liksom trodligt att representerat i Trail.
SPEAKER_03Lite ja. Så gjorde det liksom. Jag vet inte om jag gjorde något bra jobb. Med det. Men jag var fall inte med sludtiden. Men det blev väl absolut lite så.
SPEAKER_02Ja, det är klart, det klart. Jag tänkte om höjda möten på boston. Du är snabbt om det. Kostan för att muslan dinat där sen du trejab. Jag har sonkst programleden här. Det har bara låt på att man kunde få 12 sekund av din uppmärksamhet. Jag tänkte bara skypa in att grund till att jag is någon episod här på plattforma på av ett 10 år. Jag har varit bis med att spela in och ge ut episoder på Patreon. Därne på patreon.com podcast så ligg det nu och jag 509 podcast episoder. Och här på öppna kanal så är det bara i halmont 251. Med andra ord så är det över 250 tidlösa episoder om stil, fel och ultralöping på norsk uten reklamer. Så bara ligger på Patreon och vänta på det. Abonnemanget som heter Föck Askart. Kostades som torten gräs imorg. Och så är det faktiskt också en gratis variant där in oss som är ganska nice. Det hände faktiskt att jag läggö någon episod gratis där i oss. Så klickar in på patreon.com podcast och så lade det stå till. Link i show notes och så vidare. Tack för att märksamhet. Töck till podcastan. Kår jag muslan i tollig som du är trayber.
SPEAKER_03Det var betyd med jag hade förväntad mig. Och jag var förberedd på det. Jag viste att det skulle bli en del hård lökning ned översta åtta kilometerna och så back på slutet. Så jag var mentalt förberedd på att det här kommer inte bli någon platt och städig typ av lopp utan det kommer bli lite mer som ett traylop. Då inte går att titta på farten hela tiden. Liksom utan man får gå på känsla och gå på hur benan känns där då vara smart med sina krafter och ben. Och jag faktiskt sett av mina sista pass innan jag åkte till Boston och det var också då jag beslutade att jag faktiskt åker och löp atlantkustvägen löpet utanför Ålösund. Men ett kvärtsmäraton. Jag visste inte att det var en grej. Jag har ett kvärtsmöret, alltså 10,5 km. Inte 10 km, 10,5. Så jag löte det och tävlade mot Johan Bugge och det har lappet var 150 hödmeter på bara asfalt utöfter Atlantiskt. Uta för krussundkriska. Fantastiskt fint vara. Och kul arrangemang. Frukten särlsigt. Vad ju snabbt knappt att man kom framåt med vinnare motvinnet motvinnade. Men lyckades jag ha en bra känsla på det loppet. Det var ju en del nerför och en del uppför också. Så det var det liksom, det var aldrig platt där heller. Så det var liksom en bra snabbare race simulation för boston. Och jag kände att jag min kropp är faktiskt på uppgång och att den klarar av det här. Jag var helt förstörd efter det loppet. Men jag visste också att okej, men på en bra måt att okej, det här var ett race eller genomkörare som jag faktiskt behöver för bostån. Jag tror att om jag inte hade fått till det löpet på den motaren och liksom verkligen pressade mig ur och dunkat nerför och härdat benen lite så hade nog boston hade varit slut efter 15-10 kilometer istället för 30. Så det är egentligen väldigt bra förberedelse för Boston för det går brantt nedför i starten, alltså.
SPEAKER_02Varför gå vidare kaplet tio på den här öpa, 10 km. Eller kort målåt.
SPEAKER_03Jag tror jag hade 32-30.
SPEAKER_02Såledag. Johan Bugge. Vantan?
SPEAKER_03Näin, han var 10 sekunder bak. Ja, okay.
SPEAKER_02Råt, han slå han. Han är autobäst.
SPEAKER_03Han är stark att man vet att när Johan Bugge kommer till start så blir det aldrig lätt.
SPEAKER_02Ja, jag har en kill han sagt att den änsta han frykte på störstraken.
SPEAKER_03Ja, det är full glasar. Det är det? Ja. Han är. Han är morst om Johan Bugge alltså.
SPEAKER_02A motan pratade man.
SPEAKER_03Ja, kulad sedan. Han gör det inte lätt för oss, alltså. Ja. Så. Alltså, jag kulast igen att han gjorde förberedelserna till Boston lite bättre.
SPEAKER_02Ja. Tror du att det var mest psykisk, mest fysisk, eller lite av bägg delar. Med typ, det att du gjorde dela på att du har förlåte att det var som urslagsivna.
SPEAKER_03Säkert bägge delar. Att det var. Jag hade en ganska godkänsla i kroppen liksom eller sånt. Okej, muskler fungerar bättre. Jag kan läppa mer avslappar att det var inte så några krampor eller något sånt. Puls slog bra, jag hade ganska bra overskud. Och att jag kunde pusha mig själv liksom hårt fysiskt och sen att efteråt jag var liksom jag hade ont på den rättumot, för kände jag mer att jag hade liksom jag var sliten men visade att okej om jag återhämter mig från det här så kommer jag faktiskt kunna bli bedre efteråt. Det var inte någon liksom skade eller någon form av överbelastning utan det var liksom det som faktiskt är för att man ska kunna, man slit ner och sen kunna bli bättre.
SPEAKER_02Så i tillägg till vad den som kolaberings sök. Exakt. Nu har du varit väldigt med snart om utstyr och ernäring, speciellt att det som kände i halvag med att han Sebastian savår upp under två timmar. Kan jag gjorde du på Boston? Med skol och annäring.
SPEAKER_03Så börja med näring så har jag gjort. För det första inget annorlunda mot vad jag brukar vara i form av mat. Innan det finns alltid mycket frestelse i USA, mycket snacks, mycket gött från 3D Jo's som man naturligtvis fick smaka lite på. Men inför loppet så var det bara väldigt enkelt. Det som jag vet fungerar. ätan åk, inte för mycket, inte för lite se till att vara gott dehydrerat. Dricker en del tacerry juice för antiinflammatoriskt och bättre resitution. Och ja recovery shakes och sånt där gott återhämtad. Och speciellt när man också reser att det blir en ganska lång resa över tusas till att äta gott och bra under den dagen och drika massa och sånt. Och så dagen förr så brukar jag nomio från som är så brokkolisprout. Jag har hört om nomio. Har du vet själv. Så tar en sån kvällen innan och sen ungefär en och en halv timme för start. Och sen på morgonen innan löpet så har man overnight out med en banan i. Och så kaffein hjälp rätt för start och sen på sån bikarb. Jag kör faktiskt inte bik på lite länge. Jag brukar kunna köra på vertikaler lite kortare lopp. Och kände att jag inte hade testat noch inför det här och jag vill inte göra liksom för mycket för mycket nytt. Jag tror att ganska mycket nytt så har jag vary med och bara vanligt plusnå innan. Och så underloppet så har de sån, för elite så har de sån elit A Stations, så dagen för så får man blanda sina flasker. Jag tror åtta i stations. Så man blandar flaskorna och tepar på sin gäll om man vill ha det. Och sätter på någon sån tap för att man ska se vilken flaska som är min, och så är det massa bord, och så får man tilldelta tilldeles sitt bord.
SPEAKER_02Det får liksom ett nummer på ett bord.
SPEAKER_03Ja, exakt. Så jag hade alltid bord nummer 5 till vänster. Så alla fick det. Så det är alltid samma bord på samma position. Och så lämnade man in det dagen för och så delas det ut tillom olika i Sejsoner på banan och så. Det gick extremt smidigt. Jag drak under loppet så blev det 1500 ml med måten 320, så är 3 stycken 80 gram kålater plus 3 stycken kaffinjäls undervis.
SPEAKER_02Så kände inte att det blev ja okej, lite över 100 gram i timmen.
SPEAKER_03Du är faktiskt 130 gram i timmen solid. Ja, så liksom skär med är näring och med energin gick väldigt bra.
SPEAKER_02Jag har hört en podcast faktiskt på väbbåt hit att det var ett tumman. Christian Bloomerfärt. Han ligger på 160. På öpping också. Han är lite större än mig.
SPEAKER_03Ja lite mer. Ja, det finns visen del som kan pressar koldat.
SPEAKER_02Ja, men det är ju klart att det funkar. Och så är det snabbare. Det är och ganska blir kort ränd. Ja, och sånt.
SPEAKER_03Det är alltså. Betydligt mer enklare, speciell på en sån här major när det är så bra upplagt och tillräckt för lite att det är Acation varje 5 km kontinuerligt och så du får någonting und dicka var beroende på hur snabbt du löper med typ för mig vart 15-16 minuter.
SPEAKER_02Du är att när man Roger Bannister löp under 4 minuter på margen. Det liksom åppnar upp paradigmershift är sant att samma år så var det och flera hundre som gjorde detsamma bara för att det öppnar upp det mindset att det är möligt. För du att det här sub två grejen har gjort att du nog tänker anlös. Trud du att det har samma effekt?
SPEAKER_03Det tror jag definitivt. Kom för vägglätning. Nu så är tiderna börja bli helt fruktansvärda fruktansvärt bra. Och John Kuris som var en boston satt enligt löprekord med ganska stor magin från tidigare och kunde läppa på en positiv split på en banana som boston. Det är helt otroligt imponerande och samma på Kinnese att de lövte på sån det var en tio på första halvmaten och så gå under en arton tror det var. Eller två arter så helt crazy otroligt imponerande. Och absolut det här att de går under två timmar kommer definitivt att framöver att för att vinna en av World World Majors maraton som måste ju nästan gå under Toglen. Den blir stå, ton håller 2. Och vid flera tillfällen så fort det är bra förhållanden så kommer det gå sunder två timmar om det är rätt startvält och så. Och sen blir intressant att se om det kan också ske till exempel på Boston där det inte är Pacers. I London så var det Pacers. Och i Berlin och sånt i Boston så har de mycket det. Så det blir intressant men det är mycket möjligt att det kan det kanske är om ett bra fält som hjälper hjälp samman och för att det ska gå väldigt fort.
SPEAKER_02Du är ju med på att utveckla skå för Dis. Vad kommer du se om skåna och förter och kvällen som kommer. Och det är skån som blev bruk nu här.
SPEAKER_03Ja. Så ivo 3, eller ivo Pro 3 som Sebastian Sabin. De fick jag se första gången tror jag för två år sedan. Det ska ju huska fel. Men jag varit på Innovation avdelningen på Adidas väldigt många gånger och det är alltid så gej. Det finns så otroligt mycket kul projekt inom all typ av sport. Om det är basket eller om det är fotball eller löping och felöping. Ja, alltid är så formligen. Så otroligt mycket kul som de håller på med där. För mig som också har studerar design eller är designer så är det också extra kul att se. Alltså det jobbas extremt hårt där. Det är man också väldigt hård konkurrens i den marknaden om att göra raskes möjlig skol. På produksidan med Evo träner, den är extreentligt, alltså 100 gram för storlek UK 8 och halv, det blir typ storle 42. Ja det vet jag. Och jag är storlek 40 så min stödelse kanske runt så 90 gram. Vad visgån du bruk det? Boston Nej. Så Eva Adesar och Eva Pro 3, de släppes nu i London. Så det var första gången. Man fick se dem. Jag fick tyvärr inte löpa i dem där. Har du den? Jag har de mycket. Jag länge till sig kan få dem. Jag ska löte i Eva Pro och den löjligt lätt. Så köjer och läpa i där absolut.
SPEAKER_02Jag designar man i adidas åbis tvärflaglig. Den som sit på Trail och den sit på gatan. Det är det som är folk.
SPEAKER_03Så sedan något år tillbaka så har vi på Trail kommit in och fått stöttning av Adidas Innovation. Så det är de som kan gå igenom så Adidas Innovation det är de som håller på med liksom att uppfinna framtidens typ av skog och klär eller utstyr. Och de arbetar med mindre type begränsningar som kanske andra design team inom Adidas göra att de inte begränsade av till exempel. Vad ser man typ vad marknaden är ute efter, alltså eller vad som är lov. Eller vad som är. Till exempel med malat om skog som man fortsätter vara inom reguleringarna att det må vara under 42 mm och sånacking. Men de har liksom inte någon begränsning av att det måste säljas sådana här antal många skol eller att det må vara producerat på ett visst mål, eller bara vi ska uppfinna det absolut raskaste vi kan uppfinna. Och använda det absolut bästa materialet bästa innovationen som möjligt. Så det är det som Adidas Innovation teamer. Så ser det lite som i typ formellén. Gör liksom det utvecklar bilar bara för den här idrätten och så går det sen vidare kanske till en större bil eller bilproducenten som faktiskt tar det vidare till marknaden. Så det är det som sker känna att de gör i en innovation produkt och det är det som den här IV 3 är. Så den är specifikt utvecklad för att slå gå under två timmar på maraton. Eller att presteras absolut så bra på maraton. Och de släpper den i ganska liten kantitet. Men den är ju den billigaste skon på marknaden. Den är extremt färg retail pris. Jag tror den går på 500 euro. Allts 6000 kronor och sånt där. Så det är en extremt. Alltså high endprodukt. Det är det absolut. Men den innovation som de gör på innovation går sen vidare till de produkter som är mer inline och de lärdomar. Så man ser mycket av den innovationen som kommer från Das innovation spis vidare till sen skortmassan till exempel. Blir du brukt något AI.
SPEAKER_02Du inte skoldesigna, hur tyckte du.
SPEAKER_03Det används väl mer och mer inom kreativ design generellt. Både när det kommer till att laga former eller göra dataanalyser och sånt där. Men med det teamet som jag har jobbat med är extremt flinka och kreativa människor som är på innovation som de jobbar med både de bästa assvallskorna men också våra framtida Trailsko. Men också sådana assvallsskol som de löter slog gick kunde sex timmar på 100 km till exempel. Så det är alla i samma team. De jobbar allt inom biomekaniska till material ingenjörer till formgivare. Det är om sitter på extremt mycket kunskap här.
SPEAKER_02Kan kommer vi att få säga på Trail i åran som kommer.
SPEAKER_03Oj. Det är ju absolut mycket inspiration från och från väg och man vill fått tillgång till den typen av teknologi i gummi och i överdel och sådana ting. Så jag tror i kommande variationer så kommer vi se ganska mycket som blir liknande inom Trails som vi har sett på asfallt. Det trailning i sig också liksom växt otroligt mycket. Och det finns en större behov och intresse av att laga det bästa trails skolan. Eller att fortsätta utveckla och göra nya nya skåf att vi ska lappa raskare om att man ska kunna träna mer och man ska i olika typer av träng oavsett om det är UTMB eller U Sage eller C resinal. Det är det som är lite grej med felöping att det är lite mer komplext än asfalls skol där kan man där är väldigt tydliga parametrar liksom det är vikt, det är energy energy return och det är liksom styrhet och grepp. Det har inte så mycket, men det är lite i alla fall. Så är den första igon skolan, det greppet var gick så bra. Men på nya så har man sen gått tillbaka till kontinental. Till exempel.
SPEAKER_02Kan bara Speedland där hörte. Har den sista skåen en såle som är gummi. Mycket möjligt.
SPEAKER_03Vad är det gå?
SPEAKER_02Det kan jag fin ut av. TP. Det kommer det. Men jag har bara hört av det kommer en sån disruptor till. För exempel sällskap som vi bron som lever av gummi är sant. Så kommer det något som både bädre grepp och som kan vara längre.
SPEAKER_03Ja, exakt. Nej, det är spännande att se. Vi har sett lite på vad som kommer i framtiden. Mycket tror jag inte kommer att komma. Man får se när marknaden är redoför. Det är kul i koncept och så får man se vad som fungerar. Men som generellt i Trail så är det mer komplext. Det är mer externa faktorer som spelar roll och tror i sig är en mer annorlunda löpstil, mer olika typer av stilar som man löper, både upp ned platt och olika typer av trängser blir mer känsligt för gnagsår eller skader eller obekvämmheter och folk är olika olika färdigheter på tekniskt till exempel. Det har gjort det väldigt svårt att utveckla en trelaplig skol som man vet fungerar för alla som att alla kommer kunna ha den performansen har så ingen.
SPEAKER_02Har du börjar ta sen tur till källan? Ja, man får individualiser skog inte exakt.
SPEAKER_03Så han kan ju inte ut i alla.
SPEAKER_02Är det inte att du följer du följer på hönrette allben på Instagram? Om jag följer klart ja. Men det är podkasten var bara spår där. Och då sikt att håller på mig. Hon drar på träningsläger i uke, tar med sig massen i skå. Täst ut skåan och så bara trashållan på Instagram.
SPEAKER_03Ja. Jag tycker de ändrar jätteså mycket. Hon är bara så. Så härlig. Alltså ärlig och hon jobbar så otroligt hårt och så fokuserad som hon är. Det får jag värden som här.
SPEAKER_02Du har 10 jublum som trailer.
SPEAKER_03Det är santet? Ja.
SPEAKER_02An motorkack ist där. Kand du ska ditt första officiella.
SPEAKER_03Jag skulle väl säga att det är. I Sverige. Skulle väl jag kanske säga, var mitt första tröp. Och sen efter det Limonas Sky Rise.
SPEAKER_02Ja, sant jag. Samma år så löte jag år. Ja, var så, exakt. Men limonen var den första internationella.
SPEAKER_03Limonen var mit första internationella. Jag löpte ett lopp i Toblars texten. Draisingen Alpine Run. Vad bara en vertikal kilometer. Men den första som onklar fel upp var Limon i Sky Race.
SPEAKER_02Kal upp du slags utstyrda? Men du var härt u sponsor, vad?
SPEAKER_03Ja, då löte jag faktiskt äpa Salomon Sens. Jag lade faktiskt jag på Assfallsgå i Limone.
SPEAKER_02Salomon Asfallskå. Vad du sponsar? Nej, nej. Det var ju. Så det hade du köpe här?
SPEAKER_03Ja. Jag kommer inte ihåg, kanske att jag hade fått dem av Jo, så var det, jag hade, jag var inte sponsad av Salomon. Men jag hade precis fått mina första par skor av Salomon av Johan Henriksson som då var ansvarig för Salomon teamet i Sverige. Så han hade det var lite mer upplägg på Salomon Sverige under den tiden där Emily Forsberg var med Jonathan Toresson och Svarebå och många andra. Men han gav mig ett par Salomonsko. Och så reste jag till Limone. Och det var första gången jag var i Trailvärlden. Första gången jag fick Remembonet. Ygville kasperkän, så det är också tioårs jubileum där. Sen när jag möte Ygv. Hon skickade mig en bild från där. Första gången jag möte Stian Angermund också. Och sen årvik och många som är i den cirkelsen.
SPEAKER_02Vå många stjärna på det. Och det också var många som är stärna nu var ju 12 dag, men den var på som type 10, 15, 20 plus. Så jag också på listan, jag tror jag var Ion Cordles som på kom där. Här är som vi se på resultatlistet på sån här Glenko Skyline 2017, så var liks på 20 plus. Ja, exakt. Jag hade gjort co många. Jag har blivit skikkel som var och här på Skyrunning cirkus på så mitten av 2010-låd.
SPEAKER_03Ja, det är verkligen. Och så året efter i Lemåna. Så var det också sånt helt viltfält. Där jag tror jag blev nummer fyra eller något sånt där. Davide Mannin i vand för Remin Bonett för Ariol Kardona, som tog OL Guld i Timo. Sen var det jag, så var det Killan, så var det Stan, och så var det John och så liksom listan bara går. Bara fortsätter och fortsätter. Ja.
SPEAKER_02Jag blev ju på det var det år eller året allpp. Mm. Här ska jag slåan med antonit. Ja, det var nog det.
SPEAKER_03Ja. Ja. Men det var kul, så det var ju det loppet som gjorde att man blev hookt. Limona fan, vad kul. Det var väldigt kul. Det var. Ja var riktigt fint lopp.
SPEAKER_02Irätt några ändras här gönsken med.
SPEAKER_03Det har absolut.
SPEAKER_02Det kanske så är skyll längre. Nej. Det är nya penga. Storga. Men inte resor det har det blivit.
SPEAKER_03Med absolut, absolut. Och det förkännade också. Jag är exränt kulde.
SPEAKER_02Men än nostalgikredare som tänkte att det var bädad för. Nej.
SPEAKER_03Egentligen inte. Jag tycker. För sport den och för. Jag vet inte för integriteten av sporten så går det liksom åt rätt håll påvis att det liksom. Jag har fortsatt extremt mycket att lära från andra idrotter och också fortsätt en del som saker och ting som må ställa. Men jag tycker vi går i en ganska bra riktning och jag ser liksom väldigt positivt på på framtiden för trailningen. Att evenemangen blir större och större. Det blir mer intresse utifrån och media och sånt där och det ständigt utvecklas liksom processen mellan arrangemang och elitet. Säger inte att det är perfekt, det är ganska mycket som behöver förbättras men det är bättre än vad det var om man säger så. Och sen är bara realiteten att fler folk vill också satsa på trelapning. Men det är bara. Det är bara ett visst antal sponsorer och team där ute. Alla kan inte vara på Adidas, alla kan inte vara på Salomon, alla kan liksom så börjar, jag känner mig ju att det börjar bli väldigt hård konkurrens om de själva lagen så det blir också väldigt intressant att se på hur det kommer utvecklas och hur det kommer fungera med sponsorer och lag och hur också det går i hand med arrangemang och tävlingar och så vidare och serier självklart och sen det som jag är kanske mest fik in taggad för nu är vad som sker med VM och eventuellt OS i framtiden. Och det som jag också hoppas att det blir en bättre och tydligare regulering från en större aktör som kan skapa ett riktigt regelverk och också för team och för föratleter. Och det kommer med allting från antidoping till prispengar till löner. Och jag tror jag inte ser vägning som en före bilder utan mer cykling. Okej ute efter hur våra sport är.
SPEAKER_02Tror du det blir sånt som cykling att sponsoron. Alltså det största sponsorn i genvis är cykelproducenter. Att det som kommer in så här att remma tusen laget pro Trelag.
SPEAKER_03Nej, det man vet inte, man får se. Men jag tror inte. Jag tror fortsätter att det kommer vara på det hålet lite mer som i väglökning. Att det kommer nog vara den stora. Skolproducenterna som är de som skapar teamen. Men om man ser kontrasten liksom väglöning kontra Trail. Ä att i väglöning så är att sponsade av skolproducenter. Men det är liksom arrangemangen som betalar de flesta löppare till att åka till ett event och till PSF, starting, fire resorgi och allt sånt i trelöpning så är det skolproducenten eller teamen. Så teamen har en större ansvar och större för attna. Och jag tror att om det ska liksom för att det ska utvecklas så liksom måste teamen ha, för att det ska bli riktigt bra och riktigt professionell så må vi liksom gå den vägen precis som det är cykling att det gör vi så att liksom teamen äger läparna mer och hastar att man har mer bättre struktur där. Men många lagom jobbar redan med det som vi gör på Didas och som man ser att Salomon gör, Hokka, Nike eller ACG ASI. Jag tror det är mycket redan är rörelse. Det måste bara struktureras lite mer från att man har internationella firadsförbundet eller UTM också på lag med det så att det kan reguleras till exempel att också PTRA att man sätter krav på lagen till exempel att vi att det ska vara minimilön, till exempel. Det ska finnas ett xantal tränare på ett lag, det ska finnas ett xantal doktorer, nutritionister och också ett krav på att man är med adams, vislösrapptering, fördoping och så vidare. Att det blir mer än att man bara får lite skog och blir sponsad. Att det blir större krav och motprestation från båda parter.
SPEAKER_02Bara för att spela lite vidare på en cykelgrå. Kan ville du saft visan med till en sån team gre som i cykel. A kun jag sört snak om det för oss. Liksom lasade att det var, vart team fick lov att ha fem utör. Och så var det en som var hovet person, och så kunde alla andra det var Pacer och den som börjar dricka och näring och sånt. Men det var liksom hovet person det handlar om.
SPEAKER_03Jag tror det är ett väldigt kul koncept. Liksom vi har pratat lite om det. Jag tror det finns väldigt mycket man kan göra som ett lag för att få den bästa prestationen som möjligt för en person under ett lopp.
SPEAKER_02Och vill du löppa röskare på utan det. Vill du löpp och kommer röskare till mål.
SPEAKER_03Om man hade haft hjälp och det tror jag någon hade fått. För det var helt rik hjälp. Nej, det är ligger. Jag tror inte att pacers hjälper någonting. Men jag tror definitivt att Pacers hjälper. Och att få hjälp att börja dricka och ha kommunikation med teamet eller vad det nu kan vara, det tror jag kan påverka ens prestation väldigt mycket. Landon maraton hade om Pacer. Så det är ganska for där. Men det är trail Pacer ser liksom locana. Man kan ju inte drafta. Man kan inte drafta så mycket. Men alltså. Jur gennare och jämnare liksom loppen blir så definitivt kan man börja ha mer teamtaktik. UTMB är definitivt aktuellt. Det är bara så otroligt mycket som kanske ut MB. Där jag tror det kan ha för en publik det mest intressanta i OCC och CCC. Det har varit extremt kul att se hur man kan som laga hjälpa varandra. Men så där, varför det inte sker nu. Det är nog eller vi har liksom inget team inom ADIA i alla fall. Om jag vinner. Jag måste dela med mig till de som hjälper mig. När jag var med på Team Ragde till exempel, eller Teamsant där inom lång och genom cykel så delar man på prispengar. Om. Men det gör man ju inte i tre.
SPEAKER_02Ja, det är många format som expäner.
SPEAKER_03Nej, det gör jag absolut.
SPEAKER_02Man kan tänka om Pasers i Western State. Det är så hot topig. Alltså jag är.
SPEAKER_03All for it. Jag syns det var. En stor så stor del av kulturen av loppet av deras historia. Och så för mig blev det liksom upplevelsen av Western States för höjdes. Så mycket mer bara över att jag visade att Erick Lipuma finns i Forest Hill, nog vid Green Gate, Steven var vid Rocket Point och sånt.
SPEAKER_02Det är det jag så tänker jag att jag hörde till historien.
SPEAKER_03Det är det som är Western States. Ja, ja. Och så finns det andra lopps där man inte behöver pissar. Men jag tycker det är helt fantastiskt att vi har ett lopp som är där det är en del av det.
SPEAKER_02Något annat som har tio års jubilämm det är Miller versus Hox. Den filmen där. Ja. Du har sett den? Ja, faktiskt inte. Nej, den har ju. Det förnärt mina sista tio år. Okej, men sen. Ja fällt ett par gånger år. Värske mycket på vintern och tröda och sånt. Men det var ju liksom reunion där i halv.
SPEAKER_03Ja, så sackmiller mot Honhox.
SPEAKER_02Det var från TNF 50. Ja, okej. I 26. Det löps med tjekte ställge. Det var en legendarisk slutsport. Ballan sackmiller tror jag så här helt ut.
SPEAKER_03Som man alltid är.
SPEAKER_02Ja, men det var liksom där fick du den första gången filmen. Dormiga han tog så ut. Och pista och passade, så kommer de också i mål 30 sekunder på. Var det en avennas genombrödser lå där. När de kommer imål så går de sagt bort den och sen snär klappen på skulan och säga. You're the real deal man. Det är som bara för Trail, det var förrig generation av Trail, just sånt. Nu fortsät vara urskyldig. Det var så ju pengar och sånt där. Men den å, den har ju varit i toppen sin dag i sant.
SPEAKER_03Det var någonting vi pratade lite om här förut att det är så otroligt många från dem som håller på på den tiden som var extremt goda också. Jag den håskelan van CCC sen i 2018 eller 2019. Och så van han sen i 2023. Nej 2024. Jonathanalbann också liksom Skyrunning runt den där tiden också. Han van CC 20 2023 blir, heden håg i 24. Ingrid också försovet. Ingild så följer. Jag ser så otroligt många fronter att det är liksom att de som var bäst då är också nu. Är också de som är bland den bästa nu. Jim Homslig, Killan. Hejan Sök och som sagt själv. Emelie, självklart. Ida. Ja. Och vilka mer. Franceska puppy. Vad är extent duktig då.
SPEAKER_02Kår nu återgår det kommer väl enklig på senare sedan 2017 kanske.
SPEAKER_03Ja, men jag fortsatt om 2017 26 när jag började omkring då liksom samma folk som fortsätter. Det är med bonet. Och så är kortare distanser så. Jag vet inte varför det inte kommer upp någon sån här som pågatch eller han six, han som den unga som kommer upp som kommer upp i cykl nu som utmanade till pågat i helgen. Det kommer inte liksom upp någon sån ny ung superskärm. Uh där. Men bor detta borta. Ja, exakt. Och ta dem ut på träning st. No pressure boys. Nej. Men. Vart fall på här sidan så är det ingen riktigt sånt som kommer upp som har kommit upp den sista åren har varit helt avstanding bra och kan utmana de som alltid varit bäst. Liksom speciellt Remi Jim, Killan, Jon. Utan det är liksom några som har hållit på med idrotten ganska länge. Och sen kommer upp någon uppstickare lite här och där och de Kipnemå de som kommer från Teamet i K9. Nu tappar jag helt namnet på det laget med de som är i Gold and Trail, de har inte hållt på så länge. Ut kommer inte inne i ganska idå den är extremt stora talanger och det blir spännande av vad som ser där. Men sen är det på damsidan så kommer det ständigt upp nya nya starka talanger. Det gör det. Ida rotsom.
SPEAKER_02Ja, helt klart. Men om så var det för tio år sedan så var det. Kanske enklare och hösa uppnav för att vi tänkte personligen äidrätten. Nu blir det också det som vanna ut. Det är så här som står, väldigt flinkeröpör, alltså som Chris Myers är sant. För oss så blev det en av många. Han är ju en legenda, han är ju kän på fliköper. Men verkligen som känns väldigt mod. Nej. Men för så var det.
SPEAKER_03Chris Myers är en kulf. Han är grafisk designer.
SPEAKER_02Men för mig är den liksom topp 10 listos film på amerikanska grupp. Ja, jag bara tog ett random navn här nu. Så jag tror att vi var, vi tänkte den här namn för tio år sedan. Och så bara är det lite så kanske tillfällig att den som var bästa, är fortsatt bästa. Nu är vi en killan, så sant. Han är ju bara så fattligt bra. Att en sån utö kommer ju alltid att kom igen. Nej, det. Men har man ju lägga ihop för att någon kommer att ta ett rom.
SPEAKER_03Ja, kanske man ska aldrig säga, man tror det säkert inte att det skulle komma någon som kunna ta lika många tror du fram segare som Chris Room och så kommer ta dig på gatar och bara och så kommer nå ny där hela tiden. Så sen har ju killan gjort så helt otroligt mycket och han startade när man var 18 år liksom. Så du måste liksom. Det man att man måste börja vara bäst i världen redan när man är så ung. För att kunna hinna i fatt och ens göra allt det som killan har gjort till nu. Det är så fatligt mycket gå prestationer han har på sitt CV så. Jag har inte tid till att göra det, tror jag i alla fall.
SPEAKER_02Han har ju så en sån här extrem i skärgat. Det är sant.
SPEAKER_03Och det är det som har gjort. Att stanna på den toppen så länge att han är 37 år nu och i princip aldrig varit i bättre form någonsin och slår ständigt sitt personliga rekord upp för nedsaxa eller vad det nu kan vara. Och det tror jag just den här deten. Och kanske lite det här att han känner att andra tränar också väldigt hårt och bra och börjar flåsen i nacken. Så då insade man att okej, och då måste jag han och också jag tränar hårdare och utveckla sig.
SPEAKER_02Apropå Hox versus Millar. De fick ju nogticket med Adam Pittman till Western States. Värm Pigrad. Ja. Fick nog. Äh kan jag canons och så till Western States.
SPEAKER_03Canys var extremt. Göljöp det var. Så jag har alltid lite formå på Western States för det var extremt kul men nej inte år. Jag har lagt lite grann ultra på sidan lite. Jag känner att jag vill få lite mer roin i att konkurrera och jag vill konkurrera på lite kortare distanser kommande en to säsonger. Jag bestämde nyligen att inte löpa ut i 10 år utan att stanna kvar på OCC eller om det blir CCC, vi får säga mestan synlig OCC. Jag vill stanna kvar på lite kortare distanser och så. Haven det motivationen. Det finns lite ovklart där. Men framför allt med OCC. Det är ett lapp som jag känner att jag verkligen vill nila. Och sen att jag vill. Jag bara älskar att konkurrera. Jag älskar att konkurrera Mi. Och jag lever för att konkurrera. Men med de här långa ultralöpen så går det jag konkurrera så MIE som jag önskar att göra. Och det följt det som att jag offer ett så Mige av den glädden för att konkurrera med jag och konkurrerar på olika baner, olika tick olika konkurrenser, olika mostare så mot att göra de här löpna och de gjorde mer vont än vad jag hade liksom vad priset var. Ja, precis.
SPEAKER_02För du ska ha jag blir lyst till att löpad är löja.
SPEAKER_03Ja, ja.
SPEAKER_02För jag skulle jag lyssna att löpade så gör det bara ont.
SPEAKER_03Ja. Och det var väl lysstavade upp för vonta. Westen Stades var. Jag ånga absolut inte att hält att det var en extremt fin upplevelse. Men jag kände ganska fort efteråt att det kostade så otroligt mycket. Och både för Western States men också UTMB året för som jag var otroligt motiverad för som jag tränade specifikt för i från det att jag vann OCC så startade jag redan med UTMB-träningen två ucker efter mot UTMB 2023 och inte upp med att kliva av efter 140 km. Jag fick alldeles semålin i UTM. Det kostade extremt mycket den besiken och gick hål. Verkligen håll in för det löpet. Och det fältes så tomt efteråt att jag inte riktigt har fått tillbaka den gristan till att gå tillbaka på onklig till 100 miles 100. Jag säger liksom, jag tror jag vill gå tillbaka till om något år. Men jag tror efter fulasäsongen, jag bestämde mig för att göra OCC och göra lite kortare löp. Så fick jag tillbaka den här gljen till att konkurrera och konkurrera massa och ta det mer några löp mer från träning, några mer seriös och bara experimentera lite mer. Det är det du har råd med när du gör kortare löp. Du kan i den här löpen så ska jag testa att bara gå all out från start. Och se om det håller. Håll dig i det. Så lär man sig och så tar man det vidare till nästa löp. Som är kanske nästa helg, eller två uker. Men med ultra så går det i det. Utan gör du ett misstag så måste du vänta 36 månader för du kan löpa igen.
SPEAKER_02Enklar och håller sig relevant för sponsora och så. Det gör det absolut. Det är många som droppar, alltså som är en sponsor, som droppar och gör det långa låpom för du DNF så har du så gjort något år.
SPEAKER_03Det är för mig, och jag tror för många så blir det absolut en stress att om du har en säsong eller två säsonger där du inte får genomfört ett lopp så som du önskar. Det är tyvärr så i gatan att du är bara bonus för topp 3 på vårt lag i var. Och många löper bara premien pengar för topp 3. Det är liksom det är seger och att vara på pallen som räknas. Så det blev absolut en preshav för det man för mig är det mest. Lika. Fannte jag liksom största glädjen av att göra ett löp och veta att jag får göra det igenom jag nycker eller to. Och det var så otroligt mycket jag fannt tillbaka gladgen på något vis. Och så nu fatt jag i en ny glade. Jag löppade lite flatt och lite i maratan också så får se. Det blir definitivt något mer av. Det var sånt. Jag hade så mål innan loppet, eller i alla fall i februar. När jag bestämte mig för att jag skulle löpa bostavmaraton så hade jag som mål att kunna gå under i alla fall 20. Och i bästa fall om träningen skulle gå perfekt att kunna löpa på 215, 2017, någon sånt där. Och så var det liksom det var inte jättenära med jag lågen på pece i 30-30 km. Och så tippar jag över till över 20-talet. Efter det så jag följde att det var ganska nära med. Jag är ganska motiverad till.
SPEAKER_02Du ser att det är möjligt.
SPEAKER_03Ja, det är nu. Och med tanke på att jag hade så synsligt smärt som man blömar under fötterna, så det är ju ganska längt.
SPEAKER_02Men när du grejer på att dra tillbaka det löp som limona, liksom. Snack i Sonos Skyway.
SPEAKER_03Men det finns båsten.
SPEAKER_02Att tror jag limonen finnas.
SPEAKER_03Det kanske. Ja, idrotten har förändrats otroligt mycket. Det är olika serier, det är olika löp som är relevanta för mig är fortsatt det löp som i alla fall löp som jag vill satsa på. Löp som har den bästa konkurrensen och som är globalt relevant så sig som UTMB Losis. Jag vill väldigt gärna någon gång tillbaka till USA Stase, men jag vill tillbaka till Cesanal, Segama maraton Dumon Plank. VM short trail. VM Short Trail, VM Long Trail också. Och gärna tillbaka till felmaraton. Klubbsten Open. Classigen Open. Är det en grejen nu? Ja. Yes. Det är bra. Ja vad finns det? Lätt tänpliga, you namitt. Ja snan.
SPEAKER_02Det som var lite kul, rikka kul man är. Jag ser den trendade att fler och fler väljer att gå tillbaka till Skylander sedan. Ja. Den har fått lite med integriteten tillbaka.
SPEAKER_03Ja, det är ju att säga. Inte riktigt något som fräst mig ännu. Man vet inte ganska glada för mig att stanna kvar på mer trail än Skyrunning. Och de typer av läpp. Jag är väldigt. Det är en extremt lång serie Skyrunning. Och också väldigt att göra den säsongen. Men för mig motiverar mig mer med så vissa klassiker ipp av lapp som länge har haft stor intresse och vaditet, vad säger man.
SPEAKER_02Ja, men vi syser bort det från konkurrensen och pristet. Kursen av det här liksom nische Skyrunner Löpban skarninglöpman som du har gjort op igenom åren. Kun du tänka dig av löp igen. Oj. Som kommer på då sigel.
SPEAKER_03Aj, ja, det var jag extremt vackert det var det. Det var så brutal Löpe. Ja, det är bara. Som 21 km och 3 000 mm. Hälsad, jag mycket många meter framför den. Alltså. Jag likade om koncepter av löp och varje gånger är i Italien så får jag liksom tillbaka lite den liksom känslan. Jag var på Monterosa på UTMB förra sommaren. Och det hade väl klassat som ett Skyrunning löp. Det var väldigt tekniskt bratt upp för brattet snedöver sån typ av terräng som jag verkligen liker. Så det var väldigt fint. Matten hon Ulltrax finns ju fortsättig. Jag tror jag att jag har löpt den när jag löpade var 49 km. Ja, det var den. Jag var den löp. Jag köpte på extremen. Nej, det hade jag inte. Det var första gången jag möte John för exempel. Han fick bara snackat lite under löpa. Jag tror han hade ganska tung dag. Och jag hade löpt jag var så uppe i femteplats och så löpte jag fel. Så jag löte upp på en styrning och så insåg att jag fel så löpade tillbaka. Och så placerade jag och så spurte jag vilken placering jag var på. Nummer nine sen. Jo välstum och så såg jag han ju. Jag har en bra John i pression. Han hörte det som skelitet. Första gången jag snacket med Jon Alfan. Och sen första gången vi undgick på enklig samman, det var på Transvulkania. Det var ju i Skyroning serien det året 2019. Och då var delade vi i hotellrum. Det var första gången jag fick lära känna Jonal. Det här är.
SPEAKER_02Det är det Aroloppar också.
SPEAKER_03Ja? Nu var du med. Och sen Sigama, sånt löp var ju för Skyron i serien. Någon som jag vill komma tillbaka sen. Jag vet inte, det är ju mest där. Jag vet inte hur många löp från den tiden som fortsätter att existera. Det är det som är svärdmålet. För jag vet att Livinio Skyrace som var mitt första löp som jag varnt. Det finns mycket längre. Keimo finns. Kima finns, det går i sommar. Det har absolut varit och jag återvända. Det är bara så att synde att det är riken för UTM.
SPEAKER_02Ska äter utan bä? Är det då vi gift? Torke. Vad tänker du gör med säsongen? Att du ska gifta. Att jag ska gifta mig.
SPEAKER_03Oj, det lägger till en liten. Liten krux, lite logistik, lite jobb. Men frågor i mig så har vi kontroll. Får dura har vi inte kontroll. Men det kommer bli väldigt, väldigt grej det kommer det. Så vi försöker liksom få ordning så mycket som möjligt för vi reser ner till Alperna och så kommer vi hem och så har vi toker att göra allting i ordning. Så jag tror det kommer gå fint.
SPEAKER_02Outsor det som är som roligt. Det största ting.
SPEAKER_03Vi kommer mycket lagommaten själva. Nej, ja. Men jag tror det kommer gå fint i familj som kommer att hjälper till. Vi ska vara det här i Sfjörden närra från där vi bor. Vi kommer ha godstund för att kunna förbereda allting. Så det egentligen bara ska bli extremt grej och stort och emotionellt.
SPEAKER_02Så kommer någon går till Romstaden i den förbindelse. Och tillfällig viso romstad sägeröpa.
SPEAKER_03Vi får se om det någon av de som kommer som inte blir liksom en sån här biten bilöpar.
SPEAKER_02Kanske det.
SPEAKER_03Att vi får se hur taggar någon av dem är för att löpa.
SPEAKER_02Det är väl många som har löppt något utan väggar. Torka för.
SPEAKER_03Ja, det är några som gjort. Men några som inte har lös av. Men det blir så fantastiskt att visa upp romstalen för de som kommer hit. Och några familjer från USA så kommer en del från där och så. Så det blir bara mest firande.
SPEAKER_02Har vi gå igenom din lupps-säsongen som kommer. Har du speaker av kalendern. Kanska du gör det var.
SPEAKER_03Ja, jag ska löppa transvokania om det här knapper. Det blir väldigt grej återvända till La Palma. Och så. Det blir väldigt kul. Och så ska jag löpa Em i motbacken. Så då läper jag app och upp dem på Slovenia startar på juni. Det blir ganska konkurrensintens år i starten. Både Boston, Trofokania och EM. Ta en liten pause i resterade juni fram till Monterosa by UTMB i mitten på juli. Och sen får vi se om det blev CRS Nal och sen OCC. Och så hösten är fortsät to be decided. Efter Boston maraton var jag snegla på en del Asvals, Valensia. Valencia, New York. Vad finns det mera? Det finns några andra där också. Jag bara sneglar lite på dem. Men för jag vill väldigt gärna försöka få i likplast i nästa årsbåd. Men vi får se. Först ska jag gifta mig också.
SPEAKER_02Ja, just sant. Och så är du Klövstin open. Ja, det här också. Ja när du. Typ. Månes gift är september-oktober, tänker jag. Ja. Cirka. Jag ska finna en dator. Jag ska lagen omkring att se. Nu har vi gjort det to år. Du vet där? Ja. Du vet det. Fra och något senum till toppen av trollstigen. Det är råll.
SPEAKER_03Det är absolut.
SPEAKER_02Som ett sån här lokalt turlöp. Så det är faktiskt jävligt fätt. Ja. Ja, det är faktiskt. Var ska du starta vad? Ja, jag startade nog på. Du må hålla på den här statun på järnban. På parongen här. Det är där som i starten. Lite som inspirata av den så hard rockat, du går i mål och så ska du liksom kista och så startar vi med staten. Och så är jag mål på toppen med kafén. Med tråd stegen. Och det som är fättig är att löpa. Det är 17 kilometer och sen åtta-nioner höjdmeter. Och alla det höjderna blir gjort sist där par kilometare kött upp trådstegen. Det är klövs ja. Så det är på sebär.
SPEAKER_03Ja men det är.
unknownJa.
SPEAKER_02Sätt en bra löprekår där.
SPEAKER_03Killan kanske jag fortsätter från utbär. Ja, så att jag. Ja, ja. Och jag. Johan bugger kommer väl säkert. Ja, ja.
SPEAKER_02Han är motpacken. Man faktiskt inte bara. Ja. Än nog med. Så du har börjat.
SPEAKER_03Nej, men jag kul att få van.
SPEAKER_02Det ska vara man blast, ja. Let på banan, ja tack, tak. Jag är snag. Tack för att du hörtens episod av podcastan för. Det är umerlig och jag sånt. För en kärnigar. Jag vet att man kommer till att vara klistra till livestreamen för transvulkania i halgö. Och som jag sa i min lilla 12 sekunders reklamersnö mitt i episoden så hoppar att du blir en del av fälleskapet inne på Patreon. Och när du blir medlem där inne så får du också tillgång till en slack kanal. Då kan prata med och alla andra littan av podkasten. Det har varit ett synsykt trök där ur hälle kokodon 250 uka. Du blir skikert i chemre urgas transvulkania heller. Och det är sagt så önskar duck en fantastisk dag vidra. Avru, ögnött.
OutroJag är helt obväljligt av kommentarer och tillbaka väljö. Folk som följer med oss jag. Du know it's nice, I think we are halfway.
SPEAKER_06Ja, men då är på nettofältill of your stuff.
OutroThe last step is to apply. So it's nice to finish with something strong for. Yeah, we're not too long.
SPEAKER_00At that point of peak life experience som inspired medieval, duck framing.
SPEAKER_07Jag har att lånt att jag bara klärna natkin.
SPEAKER_03Jag har aldrig fått någon som kill i någon ide. Men jag har heller aldrig sett någon såklet som jag har mött att klär.
SPEAKER_12N andra utading. Som bara handlar om det fysiska, men också det mentala. Du får för.
Podcasts we love
Check out these other fine podcasts recommended by us, not an algorithm.